نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 307
در همين جا بايد متذكر شويم كه كاروان اصوليان در دوره ششم كه
دوره تكامل اجتهاد است از هيچ كوششى دريغ نكرده و به قواعد اصولى و مباحث
اجتهادى تبلورى خاص بخشيدند و تأليفات و مجموعه هاى بزرگ و ارزشمند اصولى
با شيوه هاى جالب مطابق شرايط آن عصر از خود به يادگار گذاشتند كه در
نتيجه منابع فقه اجتهادى از ادوار پيشين پرمايه تر گرديد .
اينك نوبت اين رسيد مباحثى را كه مربوط به اخباريهاست مورد بررسى قرار دهيم :
قيام اخباريها عليه اجتهاد :
پيدايش اخباريگرى :
در آغاز قرن يازدهم هجرى , مقارن ايامى كه انديشه حس گرايى و تجربه
در محافل علمى اروپا طرح شده و پا مى گرفت , شيوه اى به نام (( اخباريگرى
)) در صحنه مباحث علمى و فقهى اسلامى عرض اندام كرد .
مكتب حس گرايى يا فلسفه حسى به وسيله جان لاك ( م 1704 ) و ديويد
هيوم ( م 1776 م ) در محافل فلسفى اروپا راه يافت و سبب شد كه گروهى از
دانشمندان و فلاسفه غرب حجيت و اعتبار عقل را در مسائل علمى انكار كنند و
تجربه و حس را ,تنها راه قابل اعتماد براى كشف و حل مسائل علمى و واقعيتهاى
هستى بشناسند .
بنيانگذار مكتب اخباريگرى و طرح كننده اصلى آن در محافل علمى
اسلامى , دانشمندى است به نام علامه ميرزا محمد امين استرآبادى ( م 1023 تا
1036 هق ) [1] كه تقريبا صدسال قبل از جان لاك ( م 1704 ) زندگى را
بدرود گفته , و با فرنسيس بيكن ( م 1626م ) , كه دانشمندان , او را زمينه
ساز فلسفه حسى اروپا مى دانند , معاصر بوده است .
به عقيده برخى از بزرگان , پيدايش اخباريگرى در عالم اسلام ,
بازتاب و انعكاسى از پيدايش فلسفه حسى در اروپا بوده است . [2] زيرا
بازگشت و منتهاى هر دو مكتب ـ
[1]ـ مورخان وفات او را به اختلاف در سالهاى 1023 , 1026 , 1031 و 1036 ياد كرده اند .
[2]ـ بزرگ انديشمند عالم اسلام آية الله شهيد مرتضى مطهرى در كتاب
ده گفتار ص 70 مى گويد : (( يادم هست در بابستان سال 1322 شمسى كه به
بروجرد رفته بودم و آن وقت مرحوم آية الله بروجردى اعلى الله مقامه در
بروجرد بودند و به قم نيامده بودند يك روز سخن از همين فكر اخباريين شد .
ايشان در ضمن انتقادى از اين فكر فرمودند :
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 307