responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 266
داراى قراين علميه هستند و قهرا صحيح مى باشند غفلت كرد , چيزى كه ابن ادريس را به اين اشتباه انداخت , عدم تأمل در مطالب قدما بود و نيز اعتماد ابتدايى او بر شيوه ظاهرى تدوين اخبار . از اين رو , گمان برد كه اين اخبار آحاد از سنخ اخبار آحاد بدون قرينه است , البته اين گونه اشتباه بعيد نيست از جوانى كه تجارب او را در علم ورزيده وبر علم استوار ننموده و نيز مطالب عميق و دقيق را آن گونه كه سزاوارتر است ممارست نكرده است , او در سن 25 سالگى وفات يافت , و چگونه مى تواند فردى در خلال اين دوران كوتاه به تحقيقات اصلى دسترسى پيدا كند , با اينكه علم و دانش پس از چهل سالگى قوام مى گيرد . نهايت چيزى كه در نزد آنان ديده مى شود اين است : گفته شد يا گفته اند ( يعنى بيشتر مطالبشان نقل قول است ) . اگر فكر آنها به مطلب ساده اى رسيد مى پندارند كه به ستاره عيون و تخم عقاب دست يافته اند . . . ابن ادريس رحمة الله نسبت به علم خودش خوشباور بود . جدل و ستيزه را دوست مى داشت , از اين رو مى بينيد كه علامه هر گاه از او ياد مى كند مى گويد : (( قال الشاب المترف )) يعنى گفت جوان سبك سر .

ابن داود در رجال خود بنابر بعض نسخ آن او را از قسم (( ضعفا )) شمرده و درباره او گفته است : اخبار اهل بيت را طرح مى كرده ( ولى به آنها عمل نمى كرده است . (

شيخ منتجب الدين ( قمى ) در فهرستش گفته است : (( يكى از تصانيف محمد بن ادريس عجلى كتاب سرائر است كه شيخ ما , سديدالدين محمود حمصى گفته است او مخلط است . ( يعنى بين احاديث و طبقات آنهاخلط نموده است ) , و بدين جهت بر كتاب او اعتمادى نيست , حاصل اينكه وى به توهم عمل مى كرده و از اين رو , بر فتاواى شيخ طوسى كه مستند به اخبار بود , اعتراض فراوان كرده است , به گمان اينكه اخبار مورد استناد شيخ , اخبار آحاد فاقد قرائن علمى بوده است , علامه بيشتر توهمات ابن ادريس را بيان كرده است . ((

پس از ابن ادريس , بسيارى از متأخرين در عدم اعتبار عمل به اخبار , از او پيروى كرده اند و بدين جهت در آرايشان در عمل به اخبار نابسامان شده و معقول را به منقول درآميخته اند , و دليل اين مطلب آميزش و رفت و آمد آنان با اهل سنت و مطالعه كتب آنها از روى تقيه بود , زيرا مدرسين مشهور و كتابهاى متداول علمى در آن زمان از اهل سنت و رياست نيز براى آنان بوده است , و نيز مدارس علمى در دست آنان اداره مى شد , و علاوه بر اين متأخران اماميه حتى براى غير تقيه و تنها به دليل تبحر در علوم و يا به جهت ديگر

نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 266
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست