نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 267
به كتابهاى آنان و كتابهاى ديگران مراجعه داشتند .
و همين امور , سبب گرايش آنان به آراى اهل سنت شد . اين گرايش
متأخرين به اهل سنت را همانگونه كه ما امروزه در بلاد عجم كه مقر شيعه و
معدن ايمان است مشاهده مى كنيم . كسى را كه كتاب ( اصولى ) عضدى و تعاليق و
شروح آن را نخوانده باشد اصولى به حساب نمىآورند و نيز كسى كه تفسير
بيضاوى و كشاف را نخوانده باشد مفسر نمى دانند , و همچنين كسى را كه مؤلفات
جلال الدين دوانى و نظاير او را در حكمت و كلام مطالعه نكرده باشد , حكيم و
متكلم نمى نامند . كار به آنجا رسيد كه نزديك شد حق مخفى بماند .
گفتار استرآبادى عليه ابن ادريس :
محمد امين استرآبادى در صفحه 30 از كتاب الفوائد المدنيه در اين
باره مى گويد : تا آنجا كه من مى دانم ابن ادريس اولين كسى است كه گمان
برد بيشتر احاديث اصحاب ما كه از اصول ( اربعمأة ) به امر امامان تأليف شده
و بين آنان متدوال گرديده و مأمور به حفظ و نشر آنها بين اصحاب ما براى
عمل طايفه به آنها بخصوص در زمان غيبت كبراى امام زمان ( عليه السلام )
بوده اند , اخبار آحاد خالى از قراينى كه موجب علم به صدور آنها از اصحاب
معصومين باشد , خداى سبحان از تقصيرات من و او درگذرد و به همين دليل وى
اكثر فتاواى شيخ الطايفه را كه از اين اصول متلقات اتخاذ شده مورد اشكال
قرار داده است , حاصل اينكه او در عدم جواز عمل به خبر واحد خالى از قرينه
اى كه باعث قطع شود , با رئيس طايفه ( شيخ طوسى ) و علم الهدى ( سيد مرتضى )
و متقدمين بر آن دو , در عدم جواز عمل به خبر واحد خالى از قراين قطعآور
موافقت داشت , ولى از اينكه احاديث اصحاب ما از اين قبيل نيست ( يعنى اخبار
آحاد خالى از قرينه نيست ) غفلت ورزيده , با اينكه علم الهدى در بيشتر
رساله هايش و رئيس الطايفه در كتاب عدة الاصول و غير آن و محمد بن يعقوب
كلينى و محمد بن بابويه به اين مطلب كه اخبار اصحاب ما از قبيل اخبار آحاد
خالى از قرينه نيست تصريح كرده اند . . (( . .
نقد نظريه كركى و استرآبادى :
نظر علامه شيخ حسين كركى و علامه محمد امين استرآبادى درباره ابن ادريس قابل
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 267