نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 264
شريعت محمدى و احكام اسلامى شانه خالى مى كنند و با آنچه نمى
دانند به مخالفت مى پردازد و دانسته هاى خود را به هدر مى دهند و چون ديدم
پيرمرد سالخورده اين دوره را چنان غفلت فراگرفته و زمام خود را به نادانى
سپرده و امانتهاى زمان را ضايع كرده و در آموختن علوم لازم و ضرورى سستى مى
كند كه گويا در همان روز زاده شده است . و چون ديدم كه علم و دانش به
ابتذال كشيده شده و ميدان علم خالى از تاخت و تاز است , با تلاش و كوششى
جانكاه به جبران باقيمانده ها پرداختم .
ابن ادريس , اين عالم شجاع و مجتهد نوپرداز , رهبر فكرى اين دوره
در فقه اجتهادى شمرده مى شود كه با نقش سازنده خود به پايدارى در برابر
ركود و جمود فقه و ايستايى تفريع و تطبيق برخاست و با سعى و كوشش فراوان جو
غالب را بر هم زد و با شجاعت علمى , سنت تقليد از نظرات شيخ را در هم شكست
و مجددا فقه اجتهادى را در مسير توسعه و گسترش قرار داد و به ركود و جمود و
ايستايى آن پايان داد .
وى شيوه هاى نوينى در مسائل فقه اجتهادى پديد آورد و بناى استدلال
را بنيان نهاد و به مبانى آن نيز گسترش بخشيد , به گونه اى كه همه عالمان
بعد از او به اين حقيقت اعتراف دارند .
بى ترديد تحولاتى كه او از حيث استدلال و غيره در فقه اجتهادى به
وجود آورد پيش از او از كس ديگرى ديده نشده است . كتاب سرائر او كه همه
ابواب فقه را در بردارد , و سرشار از نكته سنجيهاى دقيق در استنباط احكام
شرعى از ادله اربعه است , نمايانگر اين است كه تفكر فقهى اجتهادى در مكتب
وى به حدى رسيده بود كه توانايى برخورد با آراى جدش شيخ طوسى و به نقد
كشيدن آنها را داشت .
پيش از ابن ادريس , مجتهدى را سراغ نداريم كه در دامنه وسيع و
گسترده , آراى شيخ طوسى را مورد نقد و اشكال قرار داده باشد , و غالبا پيش
از او عالمان در مقام بيان احكام بر نقل فتاواى او بسنده مى كردند .
شيوه فقه اجتهادى ابن ادريس :
ابن ادريس , شيوه بحث خود را كه برخلاف روش عالمان پيش از خود
بوده است در كتاب سرائر مطرح مى كند و مى گويد : (( به نظر من اين كتاب
بهترين تأليفى است كه در اين فن صورت گرفته است , و اين روش رساترين شيوه
در بيان و گوياترين راه از جهت
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 264