نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 256
ايستايى و ركود اجتهاد پس از شيخ :
به كارگيرى اجتهاد به گونه عملى در منابع اجتهاد , اگر چه در
اول اين دوره توسط شيخ طوسى صورت پذيرفت و باعث پويايى و تحرك و عمق فقه
گرديد , ولى آنچه باعث تأسف است اين كه پس از درگذشت شيخ طوسى , درست به
مدت يك قرن از شيوه اجتهادى مفيد و سازنده او پيروى نشد و بدين جهت اجتهاد
در مسير توسعه و گسترش قرار نگرفته است .
در طول اين مدت مجتهدان داراى تفريع و تطبيق از راه اعمال اجتهاد
در منابع نبوده اند و بر آنچه كه شيخ استنباط كرده بود قناعت كرده و بسنده
مى نمودند . حتى جمله اى برخلاف نظر او نمى گفتند , در حاليكه انتظار مى
رفت رهآورد و نوآورى شيخ عاملى در پيشرفت بحثهاى اجتهادى و گسترش تفريع و
تطبيق شود .
در هر حال در مدت يك قرن فقه از پويايى و تحرك بازايستاد و از
رهگذر اين ركود , فقه اجتهادى خسارت مهمى را متحمل شد كه جبران آن بر
مجتهدان سخت و دشوار شد .
مى توان گفت : پيامدهاى نامطلوب و ناپسند آن پس از قرنها هنوز به
چشم مى خورد كه اگر آن ركود و ايستايى در فقه به وجود نيامده بود امروزه
فقه از شكوفايى بيشتر و گسترده ترى برخوردار بود .
علت ركود اجتهاد پس از شيخ :
علت ركود و ايستايى تفريع و تطبيق از راه به كارگيرى اجتهاد در
منابع به گونه عملى اين بود كه بيشتر فقها و دانشيان پس از شيخ طوسى از
آنجا كه به او اعتقاد بيش از حد داشتند و مقهور عظمت وى بودند , در فتاوى
از شيخ تقليد مى كردند , و بدين جهت بود كه بر آنها عنوان ( مقلده ) اطلاق
شده است .
شيخ حسن زيدالدين , در كتاب معالم الاصول از پدرش نقل مى كند كه
اكثر فقهاى پس از شيخ طوسى به سبب اعتقاد و حسن ظنى كه به شيخ داشتند , در
فتاوى از او تقليد مى كردند .
سيد بن طاووس ( م 669 ه ) كه تقريبا در همان دوران مى زيسته در
كتاب كشف المحجه لثمرة المهجه در بخش 143 به همين پديده اشاره نموده و از
قول
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 256