نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 257
حمصى نقل كرده است كه مى فرمود : (( براى اماميه مفتى واقعى باقى نمانده
است , بلكه همه فتواى ديگران را حكايت مى كنند و به تكرار باز مى گويند ,
در صورتى كه در آن زمان گروهى از عالمان بودند , ولى در روزگار ما كسانى
نيستند كه از نظر مراتب علمى به آنان نزديك باشند , اما بايد گفت كه اينان
به علت طول ايام غيبت و دور بودن از پيشوايان معذورند در اينكه همپايه
علماى سلف نباشند , در هر حال امروز فتاواى آنان و پاسخ به مسائل مورد نياز
نقل قول علماى متقدم و ماضى است و اين كار بسى آسان است (( .
عالمان پس از شيخ , او را بالاتر از اين مى ديدند كه بخواهند
فتاواى و نظريات او را مورد نقد قرار دهند و هيچ يك از آنان اين مطلب را به
خود اجازه نمى داد . در حقيقت يك نوع خود باختگى علمى در برابر عظمت و
بزرگى شيخ به آنها دست داده بود كه مانع از اظهار نظر در مقابل آراى او مى
گشت .
كار شيخ يعنى تفريع و تطبيق از راه به كارگيرى اجتهاد در منابع و
پايه هاى شناخت , به جاى اينكه واكنشى مثبت در جامعه فقهى اجتهادى بجا
گذارد و ديگر علما و انديشمندان را به رشد انديشه فقه اجتهادى رهنمون شود
تا در پاسخ از مسائل جديد و فروع تازه و پديده ها و رويدادها مفيد باشد
آنها را در هاله اى از احساسات و عواطف گرفتار نمود و جنبه تقدسى آن بر بعد
علمى و اجتهاديش پيشى جست , به اين حد كه شخصى سخن از خوابى به ميان
مىآورد كه امام على بن ابى طالب ( عليه السلام ) در عالم رؤيا به صحت تمامى
فتاواى شيخ در كتاب نهايه گواهى داده است . و اين دليل عمق نفوذ افكار و
انديشه هاى شيخ در ضمير عالمان و دانشيان آن دوره و نيز خود باختگى آنان
بوده است .
پيامد خود باختگى مجتهدان :
خود باختگى فقيهان و مجتهدان پس از شيخ طوسى تا زمان مجتهد بزرگ
ابن ادريس ( م 598 ه ) ادامه يافت . اين خودباختگى در برابر آرا و نظرات
شيخ , پيامدهاىناپسندى را در آن زمان به دنبال داشت .
بايد دانست خودباختگى در برابر آراى گذشتتگان هم اكنون در زمان ما
با اينكه حكومت اسلامى برقرار شده است نيز وجود دارد و پيامدهاى آن به گونه
اى است كه قابل چشمپوشى نيست , و لازم به تذكر است كه ما پيامدهاى
خودباختگى در برابر آراى
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 257