نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 238
5 ـ قياس تحقيق مناط .
6 ـ قياس مستنبط العله .
7 ـ قياس تشبيه و تمثيل .
شرح يكايك عناوين مذكور را در كتاب منابع اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامى بيان نموده ام .
ابن جنيد , اگر چه در برخى از مسائل عمل به قياس كرده , ولى بايد
توجه نمود كه به كدام يك از اقسام مذكور آن عمل مى كرده است . آيا قياس
تشبيه و تمثيل بوده كه اعتبار ندارد , يا به قياس منصوص العله كه اعتبار
دارد و شرح آن خواهد آمد ؟
آرى شاگرد برجسته اش شيخ مفيد از او نقل كرده و رساله اى به عنوان
نقض بر آرا و نظرات وى نوشته است و نيز سيد مرتضى در كتاب الانتصار در آخر
مسأله جواز حكم مطابق علم خود مى گويد : (( عول ابن الجنيد على ضرب من
الرأى و الاجتهاد . . . )) و شيخ طوسى نيز در كتاب فهرست ( ص 267 ) اين
مطلب را از او حكايت كرده و نجاشى هم در كتاب رجاليش ( ص 276 ) نقل نموده
كه : (( از شيوخ و بزرگان ثقات شنيدم كه مى گفتند او به قياس عمل مى كرد ))
و علامه بحرالعلوم در كتاب رجاليش ( ج 3 , ص ( 205 مى نويسد : (( عمل بر
طبق قياس از او حكايت شده و جمعى از اعاظم از او نقل نموده اند . ((
در هر حال قياسى كه ابن جنيد بر طبق آن عمل مى كرد قياس منصوص
العله بود كه در آن روزگار مانند قياس تشبيه و تمثيل حرام بوده است . و حتى
سيد مرتضى در كتاب الذريعه الى اصول الشريعه ( ص 285 ) معتقد بود كه فرقى
ميان اين نوع قياس با ساير قياسها نيست و ادله منع از عمل به قياس شامل اين
نوع قياس نيز مى شود .
بعدها فقهاى بزرگ و انديشمندان , مانند علامه حلى و صاحب معالم و
جز اينها بر اين اعتقاد شدند كه اين نوع از قياس داراى اعتبار است و حتى
گروهى از آنان مانند محقق اول صاحب شرايع الاسلام و غير او معتقد شدند كه
اصولا تعدى از موارد منصوص العله به ساير مواردى كه علت در آنها موجود است
از نوع قياس محسوب نمى شود , بلكه از باب عمل به ظاهر عموم تعليل است و
عموم از نوع ظواهر است كه حجيت آنها به بناى عقلا ثابت است , پس تعميم حكم
از مورد منصوص العله به ساير مواردى كه داراى علت است از باب اعتبار و حجيت
ظهور است , نه از باب قياس .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 238