نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 237
خوش بيان تر از آن نديده ام , نويسنده در اين كتاب اصول و فروع و
مسائل فقهى را به گونه مستوفى مورد بحث قرار داده و مسائل مورد اختلاف را
بيان كرده و استدلالهاى شيعه و مخالفين را بازگو نموده است )) .
ممكن است كه جمله اخير در كلام سيد معد , باعث اين انتساب شده باشد
, ولى از اين طريق نمى توان چنين نسبتى را به او داد , زيرا بيان نظر
مخالفين كه عمل به قياس مى كردند , هرگز بيانگر اين مطلب نيست كه او نيز در
مقام استنباط احكام بر طبق قياس فتوا صادر مى كرده , چون مقام بحث و
استدلال غير از مقام فتوا و عمل است , چه بسا فقيهى در مقام بحث و استدلال
مسأله اى را مطرح نموده و براى اثبات حكم آن ادله اى را ذكر مى كند و حتى
گاهى به گونه مسلم , ولى مع ذلك در مقام فتوا و عمل به خلاف آن ملتزم مى
شود و اين شيوه همه مجتهدان در ادوار مختلف اجتهاد بوده است .
صاحب روضات الجنات ( در جلد 6 , ص 147 ) مطلبى را از عدة الاصول
نقل مى كند كه در آن اگر چه به اسم تصريح نشده است , ولى مى تواند احتمال
مذكور را تأييد كند و آن چنين است :
(( از آنجا كه نزد شيعه عمل به قياس در شريعت حرام است , لذا
عالمان و دانشيان از آن دورى جستند و هر گاه فرد نادرى هم در برخى از مسائل
به عنوان استدلال بر مخالف خود ( نه به عنوان اعتقاد ) به قياس تمسك مى
جست , پس از نقل سخن او آن را انكار كرده و از وى تبرى مى جستند . ((
بنابراين نمى توان گفت كه ابن جنيد , قياس را يكى از منابع و پايه
هاى شناخت مى دانسته و از راه آن احكام شرعى را براى حوادث واقعه و مسائل
تازه استخراج مى نموده است .
عمل ابن جنيد به قياس منصوص العله :
پيش از ورود در اين بحث نخست بايد اقسام قياس را ذكر نمود :
1 ـ قياس منصوص العله .
2 ـ قياس اولويت .
3 ـ قياس تنقيح مناط .
4 ـ قياس تخريج مناط .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 237