responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 236
نسبت به تصانيف اين دو عالم بزرگ , اظهار خوش بينى مى كرد , طريقه و روش او در ميان متأخرين اصحاب ما رواج يافت . اين روش بالا گرفت تا اينكه نوبت به علامه رسيد و او در بيشتر تصانيف خود بسيارى از قواعد اصولى معمول در ميان عامه راپذيرفت و بدان ملتزم شد و سپس شهيد اول و دوم نيز از او پيروى نمودند . . . )) .

ويران شدن بنياد اخباريگرى توسط ابن جنيد :

ملا محمد امين استرآبادى ( اخبارى ) حق دارد كه چهره درخشنده مجتهد بزرگ جهان شيعه , ابن جنيد را خدشه دار سازد و بدون حساب او را مورد نكوهش قرار دهد ,زيرا او مى داند كه انديشه هاى اجتهادى بلند اين مجتهد بزرگ چه آثار سوء و ويرانگرى را براى انديشه هاى جامد و خشك آنها به دنبال دارد . و بر همگان واضح است كه براساس همين افكار او و ابن ابى عقيل بوده است كه در زمان استاد كل وحيد بهبهانى ( قدس سره ) بنياد نظريات و انديشه هاى اخباريگرى ويران شد .

علامه محمد باقر خوانسارى در كتاب گرانمايه و ارزشمندش روضات الجنات ( ج 6 , ص 146 ) مى گويد : بنيانگذار اساس اجتهاد , حسن بن على معروف به ابن ابى عقيل عمانى . . . معاصر كلينى بود و پس از او محمد بن احمد بن جنيد اسكافى معاصر شيخ صدوق . عالم بزرگ , شيخ مفيد از هر دوى آنها تعلم ديده و استفاده كرده بود و به آن دو حسن نظر داشت و از شيوه آنها پيروى مى كرد . اين امر از شيخ مفيد به شاگردانش سرايت كرد و افرادى نظير سيد مرتضى و شيخ طوسى و ديگر معاصران آنها درباره عظمت و بزرگى آنان مطالبى نوشتند و به طور اجمالى آثار علمى و آرا و انديشه هاى جاودانى ايشان را در كتابهاى خود ذكر كرده اند , كه از جمله مى توان از علامه حلى نام برد .

عمل ابن جنيد به قياس

ممكن است نسبت عمل به قياس به ابن جنيد از كلام عالم بزرگ مرحوم سيد محمد معد درباره كتاب فقهى او تهذيب الشيعه فى احكام الشريعه سرچشمه گرفته باشد .

ابوجعفر ابن معد كه بعد از شيخ مى زيست در تعريف و تمجيد از كتاب ابن جنيد مى گويد : (( بعد از آنكه اين كتاب در دسترسى من قرار گرفت آن را به گونه دقيق و كامل مورد بررسى قرار دادم و بر اين اعتقاد شدم كه در جهان تشيع , كتابى بهتر و رساتر و

نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 236
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست