responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 235
اشتياق فراوان از آرا و افكار استادشان استقبال مى كردند و با عشق و علاقه خاصى مطالب او را درك نموده و در انديشه خود مى پروراندند .

كتابهاى او بسيار جالب و خودش اسلوب است و مى توان گفت در عصر خود , قطعا كم نظير بوده است .

نظر عالمان بزرگ درباره ابن جنيد :

اكنون بجاست برخى از سخنان بزرگان را درباره ابن جنيد يادآور شويم .

علامه بحرالعلوم ( 1155 ـ 1212 ) نويسنده كتاب ارزشمند الفوائد الرجاليه ( ج 3 , ص 205 ـ 207 ) درباره اين مجتهد بزرگ شيعه بحث فراوانى دارد , وى در بخشى از كلام خود مى گويد : (( او از اعيان طايفه و اعاظم فرقه و افاضل قدماى اماميه بود و از نظر علم و فقه و ادب و تصنيف بر همه برترى داشت و از جهت اسلوب تحرير از همه بهتر و از نظر رأى و انديشه از ديگران دقيق تر بود . او علاوه بر جوابگويى به پرسشها حدود پنجاه كتاب در فقه و اصول و كلام و ادب و غيره تأليف نمود . (( . . .

نجاشى در كتاب رجالش ( ص 276 ) مى گويد : (( محمد بن احمد بن جنيد ابوعلى كاتب اسكافى از بزرگان اصحاب و جليل القدر , داراى تصنيفات زياد و مورد وثوق بود )) . او سپس مؤلفات زيادى را براى ابن جنيد ذكر نموده است .

علامه مجلسى در كتاب گرانمايه خود مرآة العقول مى گويد : (( ابن جنيد عالمى متبحر بود , و از بيشتر اصول پيشينيان و كتابهاى آنها آگاهى داشت . ((

شيخ مفيد كه خود از شاگردان برجسته ابن جنيد بوده , همواره در جلسات درسى خود كه افرادى نظير سيد مرتضى و شيخ طوسى در آن حضور داشته اند پيوسته از استادش به عظمت و بزرگى ياد مى نمود و نسبت به كتابهاى او اظهار خوش بينى مى كرد . از اين رو , ملا محمد امين استرآبادى ( اخبارى ) شيخ مفيد را عامل مهمى براى نشر افكار ابن جنيد دانسته و در صفحه 30 كتاب الفوائد المدينه او را مورد هجوم و اعتراض قرار مى دهد و مى گويد :

(( نخستين كسانى كه از طريقه اصحاب امامان غفلت ورزيدند و بر كلام و اصول فقه مبتنى بر افكار عقلى كه در ميان عامه رواج داشت اعتماد كردند محمد بن احمد بن جنيد و حسن بن على بن ابى عقيل بودند كه عمل به قياس مى كردند و از آنجا كه شيخ مفيد

نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست