responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 229
است و ما اقوال و نظرات او را در كتابهاى فقهى خود نقل نموده ايم .

در رجال نجاشى , ص 35 نقل شده است : از خراسان حاجى نمىآمد مگر آنكه اين كتاب را مى طلبيد و از آن چند نسخه خريدارى مى كرد . آرا و نظرات او را علامه در مختلف در همه ابواب فقه نقل كرده است . و بنا به نقل بعضى از موثقين مرحوم آية الله بروجردى از اينكه بر كتاب ابن ابى عقيل دست نيافته متأسف بوده است .

عمانى در اين كتاب با تلاش و كوشش بسيار قواعد اصولى و عناصر مشترك و اجتهادى را كه در كار استنباط حكم دخالت داشته در همه ابعاد و جوانب مورد بررسى و كاوش قرار داده و شيوه به كارگيرى آنها را در اصول احكام و قواعد كلى و عناصر مشترك استنباط براى به دست آوردن احكام شرعى حوادث واقعه و موضوعات مستحدثه ارائه داده است .

وى با اينكه در همه رشته هاى علوم اسلامى داراى تأليفات بود ولى در بحثهاى اصولى و اجتهادى از درخشندگى خاصى برخوردار شد و بيشترين آوازه او در آن بحثها بود .

عمانى زمانى كتاب ارزشمند خود را در زمينه فقه اجتهادى به گونه جامع و فراگير و گسترده به رشته تحرير درآورد كه پيش از او , در اين مورد تدوين اين گونه اى وجود نداشت و بدين جهت او پيشتاز همه كسانى است كه در اين رشته قلم زده اند .

علامه بحرالعلوم ( بنابر نقل مامقانى در تنقيح المقال فى علم الرجال ( ج / 1 ص 291 ) مى گويد : (( اصحاب در نقل اقوال و ضبط فتاواى او خصوصا فاضلين و متأخران آنها داراى اهتمام زيادى بوده اند . او در ابتداى ايام غيبت كبرى نخستين كسى است كه فقه را تهذيب نمود , نظر و انديشه را به كار گرفت و بحثهاى اصولى را از بحثهاى فقهى جدا كرد و پس از او , ابن جنيد به اين كار دست يازيد . ما پيش از وى مجتهدى را سراغ نداريم كه در اين زمينه چاره اى انديشيده باشد . ((

فقه شيعه پيش از او به دليل نداشتن روش علمى و فنى مفصل و همه جانبه نمى توانست وارد تفريع و تطبيق شود . مهمترين كار عالمان پيش از او بيان احكام از راه ظواهر نصوص و احاديث بوده و از محدوده آنها خارج نمى شدند , زيرا فقه در اواخر ايام غيبت صغراى امام زمان ( عجل الله تعالى فرجه ) و اوايل غيبت كبراى او از محدوده نقل نصوص و احاديث خارج نبوده و تنها كار فقه درك و فهم معانى بوده نه تفريع ( بازگشت

نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 229
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست