نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 230
دادن فروع تازه به اصول پايه ) و تطبيق ( منطبق ساختن قوانين كلى بر
مصاديق خارجى آنها ) و اين بدين جهت بود كه فقه داراى روش و سبك خاص علمى و
فنى نبوده و تفريع و تطبيق بدون روش شيوه خاص هيچگاه امكان پذير نيست و
اين بزرگ مجتهد با كوشش پيگير خود اين خلاء را پرنمود .
بنابراين نخستين كسى كه درهاى اجتهاد را به گونه اى علمى و فنى
گشود و در اين زمينه كتاب تأليف و تدوين نمود ابن ابى عقيل عمانى بوده است .
علماى قبل و بعد از ابن ابى عقيل :
اكنون مناسب است برخى از عالمان پيش از ابن ابى عقيل و نيز آنها
كه پس از او در مقام بيان احكام شرعى از محدوده نظر نصوص خارج نمى شدند و
به ظاهر آنها بسنده مى كردند يادآور شويم :
عالمانى كه پيش از ابن ابى عقيل در مقام بيان احكام شرعى از محدوده نقل نصوص خارج نمى شدند عبارتند از :
1 ـ على بن ابراهيم قمى , صاحب تفسير , در كتاب شرايع . وى استاد مرحوم كلينى بود ( رجال نجاشى , ص ( 183
2 ـ وهب بن حفض جريرى در كتاب شرايع .
3 ـ يونس بن عبدالرحمان در رساله خود .
و جز اينها و بر كتابهاى اينان در آن عصر اصل , مصنف , نوادر , جامع و . . . اطلاق مى شد .
و اما عالمانى كه پس از وفات ابن عقيل در مقام بيان احكام بر نقل نصوص بسنده مى كردند عبارتند از :
1 ـ على بن موسى بن بابويه قمى ( م 329 ) در رساله شرايع . شهيد
اول در كتاب ذكرى ( ص 4 , ط قديم ) مى گويد : (( زمانى كه اصحاب در مقام
پاسخ , نصى نمى يافتند تمسك مى جستند به آنچه كه در رساله شرايع مى يافتند (
و مطابق آن حكم را بيان مى نمودند ) و اين بدين جهت بود كه فتواى او را در
رساله مذكور , همانند روايت مى دانستند , به دليل حسن ظنى كه به او داشته
اند (( .
معروف است اين رساله همان رساله شرايع است كه براى فرزندش شيخ صدوق
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 230