نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 228
دوازدهمين امام را در سال 329 هجرى آغاز مرحله نياز شيعه به ابحاث اجتهادى
و قواعد اصولى دانست , زيرا در اين زمان , با سپرى شدن دوران غيبت صغرى و
آغاز غيبت كبرى و عدم دسترسى به امام زمان و نايبان آن حضرت , مشكل شيعه در
امر استنباط پديد آمد و بتدريج شديد شد .
باگذشت زمان و دورى از نص و نيز تنوع مظاهر زندگى , بر مشكلات
افزوده تر مى شد و مراتب ابهام در استنباط احكام شرعى از منابع و مايه هاى
اصلى استنباط , متراكم تر مى گشت .
در اين زمان بود كه عالمان بزرگ شيعه , جهت رفع اين مشكل به جستجوى
راه چاره پرداختند تا بتوانند از منابع موجود , احكام مسائل مستحدث را
استخراج نمايند و بدين جهت لازم دانستند كه قواعد اصولى و بحثهاى اجتهادى
را به گونه علمى و فنى مطرح كنند و سپس در منابع به گونه علمى به كار گيرند
. طلايه دار به كارگيرى آنها به گونه علمى و فنى ـ همانگونه كه بيان خواهد
شد ـ مجتهد بزرگ و نوآور ابن ابى عقيل عمانى بود .
اصوليان مشهور اماميه :
عالمان و محققان تشيع نيز در زمينه علم اصول مانند محققان اهل
سنت كتابهاى متنوع و گوناگونى را تدوين نموده اند . نخستين كسى كه مسائل
اصولى و بحثهاى اجتهادى را به گونه علمى و فنى مطرح و تدوين نمود , مجتهد
بزرگ و فقيه نوپرداز , ابومحمد حسين بن على عمانى معروف به ابن ابى عقيل ( م
329 ) بوده است .
ابن ابى عقيل عمانى :
وى در اين زمينه كتابى به نام المتمسك بحبل آل الرسول تصنيف
نموده است . نجاشى آن را در كتاب الفهرست در شمار كتاب مشهور شيعه نام برده
است . و شيخ طوسى در كتاب فهرست ـ مى گويد از جمله كتابهاى او المتمسك
بحبل آل الرسول . . . است . اين كتاب نيكو و داراى حجم بسيارى بوده است .
علامه در خلاصة الاقوال فى معرفة الرجال , ص 11 , چاپ سال 1310 مى
گويد : او داراى كتابهايى است , از جمله المتمسك بحبل آل الرسول , اين كتاب
نزد ما مشهور
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 228