نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 221
بدون ترديد خدمت مجتهدان در اين زمينه بسيار بزرگ و مهم بوده و
با هيچ امر قابل مقايسه نيست , زيرا اگر آنان , آن عناصر مشترك استنباطى را
منظم نمى كردند و براى به كارگيرى آنها در منابع شناخت از راه اجتهاد
آماده نمى ساختند ما امروز نمى توانستيم پاسخگوى رويدادها و مظاهر نوين
زندگى باشيم , زيرا اجتهاد معتبر مبتنى بر آنهاست .
آغاز زمان تدوين علم اصول :
عالمان اهل سنت در تدوين ابحاث اجتهادى و قواعد اصولى بر عالمان
تشيع پيشى داشته اند و اين بدين جهت بود كه آنان معتقد بودند كه با وفات
رسول خدا ( ص ) عصر نصوص و روايات پايان پذيرفت و لذا به خاطر بهره نجستن
از اخبار و نصوصى كه از اهل بيت صادر مى شد , در مضيقه و تنگناهاى گوناگون
قرار گرفتند و ناچار شدند تا از راه منابع ظنى بهره بجويند و از اين رو در
تنظيم و تدوين آنها كوشيدند .
اما اماميه معتقد بودند كه پس از وفات رسول خدا ( ص ) عصر نصوص
پايان نگرفته و ائمه معصومين امتداد وجود پيامبرند و قول و فعل و تقرير
آنان مانند قول و فعل و تقرير رسول خدا ( ص ) حجت است و سنت شمرده مى شود ,
از اين رو , در آن زمان نيازى چندان به تدوين آنها نبود و لذا در تنظيم
ابحاث اجتهادى و قواعد اصولى تأخير شد .
2 ـ نخستين كسى كه علم اصول را تدوين كرد :
در اينجا مناسب است اين موضوع را در دو مقام مطرح كنيم :
مقام اول در جامعه اهل سنت .
مقام دوم در جامعه تشيع .
اما مقام اول : در اينكه محققان و مجتهدان اهل سنت در زمينه قواعد
اصول و عناصر مشترك اجتهادى كتابهاى گوناگون و متنوعى نوشته اند جاى بحث و
اختلاف نظر نيست , تنها بحث در اين است كه چه كسى از آنان اين كار را آغاز
كرد .
به عقيده برخى از محققان اهل سنت مانند ابن خلدون , نخستين كسى كه
اصول فقه را در ميان اهل سنت به شيوه علمى و فنى نوشت , محمد ابن ادريس
شافعى ( م 204 ه ( پيشواى مذهب شافعى بود و كتاب او به نام رساله امام
شافعى معروف گرديد , پس از
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 221