نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 218
در هر حال تكميل ابحاث اين دوره نياز به بيان دو امر دارد :
1 ـ انگيزه تدوين مسائل اجتهادى اصولى به گونه علمى و فنى .
2 ـ نخستين كسى كه آنها را به گونه علمى مطرح نمود .
1 ـ انگيزه تدوين مسائل اصولى به گونه علمى و فنى :
پيش از بيان انگيزه تدوين مسائل اصولى و قواعد اجتهادى به گونه
علمى و فنى , لازم به ذكر است كه انسان پس از ايمان به خداوند و شريعت
اسلام و احساس مسئوليت در برابر پروردگار از آنجا كه خود را در امتثال
اوامر و اجتناب نواهى , بنده او مى شمرد , لذا بر خود لازم مى داند كه
گفتار و رفتار و كردار خود را در همه ابعاد زندگى مادى و معنوى بر اساس
شريعت آسمانى كه توسط جبرئيل بر پيامبر نازل شده و او هم بدون كم و كاست به
انسانها ابلاغ نموده است , انجام دهد و عقل و انديشه , او را وامى دارد كه
در همه تصرفات فردى و اجتماعى خود براساس آن شريعت , حكم شرعى را بيان كند
, بدين معنا كه خود را ملزم بداند كه همواره از وظيفه اى كه دينش عمل به
آن را فرمان داده است اطاعت و پيروى نمايد .
طبعا اين مطلب به زمان پس از رحلت پيامبر ( ص ) اختصاص دارد , چون
در زمان او بهترين راه براى شناخت احكام و وظايف در مواردى كه نمى توانست
از راه قرآن به آنها آگاهى پيدا نمايد , خود رسول الله بود , زيرا مردم
بدون هيچ واسطه به شخص او مراجعه و پاسخ مسائل مورد نياز را بدون دغدغه
دريافت مى كردند .
پس با وجود رسول خدا ( ص ) دست و بال مسلمانان باز و به سهولت و
آسانى مشكلات آنان برطرف و از مسائل و احكام شرعى مورد نياز آگاه مى شدند و
در اين مقام به مشكل مهم و سختى دچار نمى شدند و بدين جهت است كه آن عصر
را (( عصر سعادت (( ناميده اند , زيرا عصرى بود كه براى شناخت احكام الهى
نيازى به علومى كه در دوره هاى بعد پيدا شد در بين نبوده است . ولى بعد از
وفات رسول خدا ( ص ) كه مسلمانان از رسيدن به خدمت او براى دريافت احكام
محروم گرديدند , مرجع پاسخگويى مردم كتاب خدا و سنت او شد . استفاده احكام و
وظايف الهى از آنها در اوايل امر چندان سخت و دشوار نبود , زيرا همانگونه
كه در بحثهاى گذشته گفته ايم :
اولا ـ از سويى در اصحاب رسول خدا ( ص ) عالمانى وجود داشتند كه مطابق آنچه از
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 218