نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 213
فهم شريعت را به پيشينيان و متقدمين اختصاص دهد , اين جرأت و گستاخى است
كه بر خدا و سپس بر شريعت او كه براى همه بندگان قرار داده و سپس بر
بندگانش كه آنها را متعبد به كتاب و سنت قرار داد روا داشته است . )) و مى
گويد : اگر تعبد به كتاب و سنت به پيشينيان اختصاص داشته باشد و براى
آيندگان و متأخران نباشد و وظيفه آنها تقليد از دانشيان پيشين باشد و تمكن
از شناخت كتاب خدا و سنت رسول نداشته باشند , بايد ديد دليل بر اين فرق و
تفاوت چيست ؟ آيا نسخ غير از اين است ؟ (( سبحانك هذا بهتان عظيم )) . و
محمد بن على شوكانى نيز به همين مضمون در اين زمينه بيانى دارد .
ابومحمد بغوى مى گويد : واجب كفايى اين است كه مكلف علم و دانش
را به آن مقدار كه به مرتبه اجتهاد برسد فراگير و خود را از رديف اهل تقليد
خارج نمايد , پس برهمه مردم لازم است كه براى تعليم به پاخيزند , بلى اگر
از هر بخشى يك و يا دو نفر قيام كرده اند از بقيه
واجب ساقط مى شود و هر گاه هيچيك براى تحصيل اجتهاد به پانخيزند
همه معصيت كار محسوب مى شوند , زيرا باعث تعطيل احكام شريعت مى شود و اين
قيام ضد سد باب اجتهاد تا قرنهاى اخير ادامه پيدا كرد .
تلاش عالمان براى فتح باب اجتهاد :
در دوره هفتم اجتهاد ( قرن سيزدهم ) برخى از دانشمندان مانند
سيد جمال الدين اسدآبادى , محمد بن سنوسى در ليبيا و شيخ محمد عبده و سيد
رشيد رضا در مصر و جنبش المهدى در سودان , مراجعه به منابع اصلى اجتهاد را
توصيه كرده اند و عالمان را از تقليد كوركورانه پيشوايان چهارگانه خويش بر
حذر داشته و آنان را به اجتهاد از راه منابع شرعى فراخواندند و به مردم
فهماندند كه اگر اجتهاد در منابع شرعى با در نظر گرفتن ابعاد قضايا به كار
گرفته نشود هيچگاه امكان ايننيست كه به رويدادهاى نوين زندگى پاسخ داده شود
. همين حركت فكرى سبب شد كه برخى از دانشيان , فقه اسلامى را بر اساس نصوص
و مدارك اصلى بر پايه نيازهاى تمدن امروزى مورد بررسى قرار دهند .
در سخنان سيد جمال الدين اسدآبادى آمده است : اينكه گفته مى شود
باب اجتهاد مسدود است چه معنى دارد ؟ با كدامين نص و دليل شرعى اين باب
بسته شده ؟ كدام
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 213