نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 197
اجتهاد مطلق منتسب و يا نيمه مستقل :
اجتهاد مطلق منتسب و يا نيمه مستقل و يا اجتهاد در مذهب , عبارت
از اجتهاد مجتهدى است كه داراى منابع و مبانى خاص نيست و از اين حيث تابع
مجتهد مطلق است , ولى شرايط اجتهاد را همانگونه كه مجتهد مستقل و مطلق
دارد او نيز داراست , و لذا در مقام استنباط احكام شرعى و موضوعات مستحدثه و
برداشت و استظهار از منابع در برخى از مسائل ممكن است با رئيس مذهب پيش از
خود اختلاف نظر داشته باشد .
به عبارت ديگر در مقام تفريع و بازگرداندن فروع تازه به اصول پايه و
تطبيق قوانين كلى بر مصاديق خارجى ممكن است مخالف با او باشد , مانند محمد
بن حسن شيبانى ( 132 ـ 189 ) و ابوهذيل زفربن هذيل بن قيس اصفهانى ( 110 ـ
158 ه ) در مذهب حنفى و ابوعبدالله عبدالرحمان بن القاسم ( م 191 ه ) و
اشهب بن عبدالعزيز قيسى ( 150 ـ 204 ) و اسد بن فرات خراسانى نيشابورى (
145 ـ 213 ه ) در مذهب مالكى و يوسف بن يحيى الواسطى ( م 231 ) و اسماعيل
بن يحيى المزنى ( م 264 ) و حرملة بن يحيى بن حرملة ( م 266 ) در مذهب
شافعى .
علامه سبكى در طبقات الشافعيه ( 1 / 243 ) مى گويد : مزنى اگر چه
با شافعى اختلاف اصولى ندارد ولى در تفريع و تخريج از قواعد شافعى به نتايج
ديگرى رسيده است و از اين رو با او مخالفت دارد و ابوبكر اثرم احمد بن
محمد بن هانتى خراسانى ( م 273 ) و ابوبكر المروزى احمد بن محمد بن حجاج ( م
274 ) و جرب بن اسماعيل حنظلى كرمانى ( م 280 ) در مذهب حنبلى . ابن
عابدين اين مجتهدين را مجتهدين در مذهب ناميده است .
اجتهاد در مسائلى كه نص ندارد :
اجتهاد مقيد يا اجتهاد در مسائلى كه داراى نص از صاحب مذهب
نباشد , عبارت از اجتهاد مجتهدى است كه تنها در مواردى كه از پيشواى پيش
فتوايى نباشد بر اساس مبانى او اجتهاد و استنباط مى نمايد , ولى در مواردى
كه پيشواى پيش داراى فتواست به بيان آنها مقيد مى شود و چيزى بر خلاف آنها
نمى گويد . از قبيل : ابوجعفر طحاوى ( م 321 ) صاحب كتاب جامع الكبير فى
الشروط و شمس الائمه محمد بن احمد سرخسى ( م اواخر قرن پنجم ) صاحب كتاب
المبسوط و الخصاف و الكرخى و الحلون البزدودى و
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 197