نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 191
ابن خلدون در صفحه 392 مقدمه مى نويسد : (( علت گسترش مذهب
مالكى در بلاد مختلف رفت و آمد عالمان و دانشيان اين بلاد به حجاز بود ,
زيرا مدينه در آن زمان دارالعلم بود . . . و چون عراق در مسير آنان قرار
نداشت بدين جهت آنان بر استفاده از عالمان مدينه بسنده مى كردند و همچنين
مردم مغرب و اندلس با مردم حجاز مناسبات بيشترى داشتند . ((
در هر حال كم كم مذهب مالك در سرزمين مغرب و اندلس و نيز بيشتر در افريقا منتشر شد .
ج ـ علل نشر مذهب شافعى :
محمد بن ادريس شافعى پس از آنكه در سال ( 198 ه ) وارد مصر شد ,
گروهى از بزرگان مصر به او گرويدند و بدين جهت مذهب جديد شافعى تقويت شد و
در آن كشور رواج پيدا نمود . از اين رو , كشور مصر از ديرباز بزرگترين
مركز شافعى هاست . و نيز در فلسطين واردن اين مذهب تاكنون بر مذاهب ديگر
غلبه دارد و گروه زيادى از پيروان اين مذهب در كشورهاى سوريه , لبنان ,
عراق , پاكستان , ايران و حجاز , هند , اندونزى و يمن به سر مى برند .
معروفترين شاگردان او كه در پيشرفت آن مذهب دخالت داشته اند
عبارتند از : يوسف بن يحيى ابويعقوب البويطى ( م 231 ) و اسماعيل يحيى
مزنى ( م 264 ) و ربيع بن سليمان مرادى ( م 270 ) و ربيع بن سليمان جزى ( م
256 ) و حرملة بن يحيى بن حرملة ( م 266 ) و محمد بن عبدالله بن الحكم ( م
268 ) ( به نقل از كتاب الشافعى , ابى زهرة ص 149 ) و بعد از آنان عالمان
ديگرى كه در نشر مذهب شافعى مؤثر بوده اند عبارتند از : ابواسحاق
فيروزآبادى ( م 476 ) , ابوحامد محمد غزالى ( م 505 ) , ابوالقاسم رافعى ( م
623 ) و محى الدين نووى ( م 676 ) . ( براى آگاهى بيشتر در اين زمينه مى
توانيد به طبقات شافعيه ابوبكر بن هدايت الله حسينى و وفيات الاعيان ابن
خلكان و الفهرست ابن نديم و طبقات الفقهاء شيرازى و طبقات الشافعيه الكبرى
تاج الدين سبكى مراجعه كنيد . (
تذكر سه مطلب :
1 ـ محمد بن ادريس شافعى در طول زمان داراى دو مذهب بود . قديم و جديد .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 191