نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 190
شاگردان بر جسته ابوحنيفه از او نقل كرده اند .
2 ـ النوادر كه عبارتند از مسائلى كه راويان آنها از غير مذكورين باشد .
3 ـ الفتاوى كه عبارتند از مسائلى كه از ابوحنيفه و ياران آن
روايتى نقل نشده است و مجتهدان حنفى خود شخصا به اجتهاد پرداخته و مطابق
قواعد كلى كه از ابوحنيفه داشته اند احكام حوادث واقعه را پاسخگو بوده و آن
اجوبه و پاسخها را فتاوى واقعات ناميدند . و ابوالليث سمرقندى ( م 373 )
در اين زمينه كتابى تأليف نموده و آن را النوازل ناميد كه در حيدرآباد چاپ
شده است . قابل ذكر است كه در تنظيم مسائل فقهى در مذهب حنفى چون مجتهدين
متعددى بودند و در طبقه اختلاف داشته اند علاوه بر وجود اختلاف زياد بين
آنان بدين جهت فقه حنفى به گونه منقح مانند فقه شافعى بيان نشده است .
تذكر نكته ايى : ابويوسف و شيبانى و زفر كه اصول و مبانى مذاهب
ابوحنيفه را مورد بررسى قرار داده بودند در برخى از مسائل با او مخالفت
كردند .
ب ـ علل نشر مذهب مالكى :
همزمان با نشر و گسترش مذهب ابوحنيفه توسط شاگردانش در مشرق
زمين , مذهب مالك بن انس اصبحى ( م 179 ) امام دارالهجرة نيز در مدينه پديد
آمد و در همه بلاد حجاز انتشار يافت و سپس در بلاد افريقا توسط سحنون
عبدالسلام بن سعيد تنوخى ( م 210 ) كه عهده دار قضاوت در آن سرزمين بود
گسترش يافت و او نيز آرا و فتاواى مالك را گردآورى نمود و در مجموعه اى به
نام المدونه تنظيم كرد كه تا اين زمان مالكيان در مقام عمل بر آن اعتماد
دارند .
بعد از آن معزبن باديس در پيشبرد مذهب او در آن بلاد نقش بسزايى
داشت . او مردم آن سامان را بر پيروى از مذاهب مالكى وادار مى كرد و از
پيروى مذاهب ديگر برحذر مى داشت , و سپس در بلاد مغرب , توسط زياد بن
عبدالرحمان قرطبى ( م 193 ) و در مصر توسط عثمان بن حكم جزامى عبدالرحيم
بن خالد و عبدالرحمن بن القاسم ( م 191 ) نشر پيدا نمود و سرانجام نيز در
اندلس انتشار يافت و در بلاد حجاز و عراق توسط عبدالملك بن ابى سلمه ماجشون
( م 212 ) و احمد بن معذل عبدى و ابواسحاق اسماعيل بن اسحاق بصرى ( م 282 )
نشر پيدا نمود .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 190