نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 185
دانشمندان شيعه , مذهب صحابى را به گونه مطلق به عنوان منبع
شناخت مورد پذيرش قرار نداده اند , مگر در موردى كه به دليل خاص , اعتبار
آن ثابت شده باشد .
بيشتر شافعيان , مذهب صحابى را در صورتى كه صحابى ديگرى با آن
مخالفت نكرده باشد , پذيرفته اند و گروهى از آنان مانند ابوحامد محمد
غزالى آن را مورد پذيرش قرار نداده اند .
حنفيان و مالكيان , فتواى صحابى را در موردى كه داراى نص خاص نباشد
, پذيرفته اند . نخستين كسى كه اين منبع را به عنوان يكى از منابع استنباط
پذيرفت , عبدالله بن عمر بود . او در صفحه 27 كتاب فقهى خود به اين مطلب
اشاره كرده است .
قابل ذكر است كه دانشيان اهل سنت و شيعه كه مذهب صحابى را پذيرفته
اند اختلافى با هم ندارند , تنها اختلاف نظر در اين است كه شيعه تنها از
راه كسانى كه از خاندان رسول خدا محسوبند سنت رسول الله را اخذ مى كند و
اهل سنت از راه ياران و همنشينان آن حضرت . پس تقريب در اين منبع نيز حاصل
است .
سبب خلاف در اعتبار شريعت سلف
دانشمندان مذاهب اسلامى درباره شريعت پيشين , آرا و نظريات
متفاوتى دارند . برخى از آنان بر اين نظريه اند كه شرايع گذشته , شرع ما
به حساب نمىآيد , زيرا به وسيله اسلام منسوخ شده اند . علامه ابوحامد غزالى
در المستصفى ( ج 1 , ص 132 ) و سيف الدين آمدى در الاحكام فى اصول الاحكام
( ج 3 , ص 129 ) بر اين نظريه تأكيد دارند .
برخى ديگر از فقها معتقدند كه شرايع گذشته , شرع ما نيز به حساب
مىآيد , مگر آن كه در شريعت ما نسخ آن معلوم باشد . همچنين بعضى بر اين
نظريه اند كه آنچه در كتاب و سنت از آن به عنوان داستان نقل شده براى ما
احكام محسوب مى شود , در صورتى كه دليلى بر عدم آنها نباشد . اين نظريه را
استاد عبدالوهاب خلاف در كتاب اصول الفقه ( ص 105 ) از جمهور حنفيان و برخى
پيروان مالك و محمد بن ادريس شافعى نقل نموده است .
فقهاى پيرو ابوحنيفه در اواخر قرن دوم , شريعت پيشين را به عنوان
منبع شناخت احكام پذيرفته اند و سپس پيروان مالك و شافعى از آنها پيروى
كرده اند .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 185