نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 184
انصارى برگزيده است .
ـ از راه عقل , اين راهى است كه مرحوم آخوند برگزيده است .
ـ از راه واجب معلق . اين راهى است كه صاحب فصول اختيار كرده است .
ـ از راه وجوب تهيأيى . اين راهى است كه فقيه همدانى اختيار كرده و
در وضوى پيش از داخل شدن وقت نماز در آنجا كه بداند بعد از داخل شدن وقت
دسترسى به آب و خاك نخواهد داشت و نيز منسوب به مرحوم بروجردى ( قدس سره )
است و اين را وجوب براى غير ناميده است نه وجوب به سبب غير .
ـ از راه التزام به شرط متأخر معروف , اين راهى است كه بعضى از معاصرين برگزيده اند .
ـ از راه وجود اراده تشريعى در واجب مشروط پيش از تحقق واجب و شرط .
به اين بيان كه اراده تشريعى در واجب مشروط فعلى است , زيرا اراده به صورت
ذهنى مراد تعلق مى گيرد , نه به وجود خارجى آن . اين نظر را منسوب به
مرحوم آقاضياء دانسته اند .
در هر حال طرفداران اين منبع , مقدمات هر واجب را واجب , و بيشتر
نيز ( مقدمات ملزمه حرام ) مقدماتى را كه ترك حرام با آن مقدمات ممتنع مى
شود حرام مى دانند .
پس معناى فتح ذرايع به حسب اصطلاحى اين است كه هر وسيله اى كه باعث
رسيدن به واجب مى شود , بايد انجام گيرد و موانع آن برطرف شود تا واجب به
وجود آيد . و در اصطلاح اصوليان شيعه از آن به مقدمه واجب تعبير مى شود . و
نيز معناى سد ذرايع بر حسب اصطلاح اين است كه هر وسيله اى كه موجب رسيدن
به حرام مى شود , بايد ترك گردد تا حرام به وجود نيايد . و در اصطلاح
اصوليان شيعه از آن , به مقدمه حرام تعبير مى شود .
تقريب در اعتبار اجتهاد :
فقهاى اصولى اهل سنت اجتهاد را به عنوان منبع جهت استنباط احكام
شرع پذيرفته اند و ليكن علماى تشيع آن را به عنوان وسيله مورد پذيرش قرار
داده اند . و اما عالمان اخبارى اهل سنت و تشيع آن را به گونه مطلق
نپذيرفته اند .
سبب خلاف در اعتبار مذهب صحابى :
فقهاى مذاهب اسلامى در اعتبار مذهب صحابى نظريات گوناگونى دارند .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 184