نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 171
است , برداشت برخى مانند مالك بن انس اين است كه استطاعت عقلى است و
برداشت برخى ديگر مانند سيد مرتضى ( صاحب الذريعه ) اين است كه استطاعت
عرفى است , و برداشت جمعى مانند فقيهان مذهب حنفى و شافعى و حنبلى و بيشتر
فقيهان شيعه اين است كه استطاعت شرعى است .
5 ـ اختلاف در كيفيت اعتبار و حجيت دليل : به عنوان نمونه فقهاى
مذاهب اربعه , اجماع را فى حد نفسه معتبر مى دانند , ولى فقهاى شيعه در
صورتى كه كاشف از رأى معصوم باشد معتبر مى دانند . و نمونه ديگر آنكه فقهاى
مذاهب , اجتهاد را به عنوان منبع و پايه شناخت مانند كتاب و سنت پذيرفته
اند , ولى فقهاى شيعه آن را به اين عنوان نپذيرفته اند و به عبارت ديگر
عالمان مذاهب اربعه آن را به عنوان هدف پذيرفته اند ولى عالمان شيعه به
عنوان وسيله .
6 ـ اختلاف در جمود بر ظاهر الفاظ و موضوعاتى كه در لسان ادله آمده , و نيز عدم جمود بر آنها .
7 ـ تعارض احاديث ( بخصوص احاديث مربوط به شرايط و اجزا و موانع
احكام كه در سنت با يك و يا چند واسطه نقل شده است ) . اين تعارض در بعضى
آنها به گونه اى بود كه رفع آن از راه قانون جمع موضوعى و يا جمع حكمى
امكان نداشت , مانند موارد دوران امر بين محذورين . و در بعضى از آنها
تعارض به گونه اى بود كه جمع موضوعى و دلالتى بين آنها امكان پذير بوده ,
مانند عام و خاص , مطلق و مقيد , مجمل و مبين , ناسخ و منسوخ و در بعضى
ديگر تعارض به گونه اى بود كه جمع موضوعى امكان نداشت ولى جمع حكمى ممكن
بود , مانند واجب و مندوب , حرام و جايز , حرام و مكروه , نص و ظاهر , اظهر
و ظاهر .
البته تعارض احاديث داراى علل و اسبابى است كه مناسب بود آنها را
يادآور شويم , ولى چون به گونه مفصل در بحثهاى دوره دوم بيان نموده ايم لذا
از ذكر آنها در اينجا خوددارى شد .
31 ـ تقريب منابع فقه از ديدگاه مذاهب :
عوامل مذكور اگر چه موجب شد كه عالمان و فقيهان جامعه اسلامى ,
اعم از اصوليان (( مانند اماميه , حنفيه , مالكيه , شافعيه , نخعيه ,
اوزاعيه , ثوريه , جريريه و ... )) و اخباريان (( مانند حنبليه , ظاهريه و .
. . ) در بخشى از مسائل نظرى و فقه اجتهادى داراى
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 171