نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 135
سبب آنها را قراء ( قاريان ) مى ناميدند (( .
و سپس مى افزايد و مى گويد : (( پس از چندى بلاد اسلامى گسترش
يافت و از بزرگى و وسعت برخوردار شد و بيسوادى از ميان عرب از بين رفت . در
اين هنگام بوده است كه استنباط احكام برايشان امكان پذير شد . . . و نام
قراء و حافظان قرآن تغيير يافت و بر آنها اطلاق فقيه و عالم گرديد (( .
24 ـ محدود شدن فتوا و اختصاص آن به بعضى و منع آن از بعض ديگر .
25 ـ پيدايش خوارج و فقه و فقهايشان .
26 ـ استعمال واژه اجتهاد در اعم از كوشش و تلاش در شناخت اصول و
مبانى معرفتى و اعتقادى و در شناخت فروع دينى و در كوشش عملى در مقام عبادت
و زهد .
27 ـ عدم تشكل مسائل خلافى بين فقيهان و مجتهدان به صورت روشن و آشكار .
28 ـ عدم اتخاذ ملاك و مقياس اجتهادى در مواردى كه داراى نص نبوده است .
29 ـ عدم وجود ملاك و قانون در مواردى كه احاديث فقه اجتهادى تعارض دارند .
30 ـ عدم اجتهاد به صورت فنى و صنعت خاص و بدين جهت در اين زمينه
تعليم و تعلم وجود نداشت و كار اجتهادى در كمال آسانى انجام مى پذيرفت .
12 ـ اجتهاد از راه رأى در زمان تابعين
آنچه در اين جا خواهد آمد ادامه ابحاث دوره دوم از ادوار اجتهاد است .
پيش از ورود در بحث , بجاست تابعين را معرفى كنيم :
تابعين , جمع تابع است و تابع بر شخصى اطلاق مى شود كه رسول خدا ( ص
) را ديدار نكرده , ولى اصحاب و ياران او را در حال اسلام درك نموده باشد .
و كسى كه هيچيك از اصحاب را در حال اسلام درك نكرده باشد , ولى تابعين
آنها را ملاقات نموده باشد , بر او (( تابع تابعين )) اطلاق مى گردد .
در زمان تابعين كه از آغاز قرن دوم شروع شد , اجتهاد از راه رأى و
اجتهاد آزاد و بدون قيد رواج داشت و فقهاى بزرگ تابعين اهل سنت از راه رأى
احكامى را بيان نموده اند .
سخن ابوحنيفه
علامه دميرى مى گويد : (( آنچه از جانب رسول خدا آمده به روى سر و چشم ما , اما آنچه
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 135