responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 123

پيامبر در اين باره به مسلمانان زياد هشدار مى داد و رواياتى در اين زمينه در كتابهاى شيعه و اهل سنت نقل شده است , از آن جمله :

پيشواى مذهب شافعى محمد بن ادريس در رساله خود مى گويد : روزى پيامبر پس از آنكه يهود را دعوت كرد و آنان دروغهايى را به حضرت عيسى نسبت داده بودند طى خطبه اى فرمود :

(( و ان الحديث سيفشوعنى فما آتاكم عنى يوافق القرآن فهو عنى و ما آتاكم يخالف القرآن فليس منى )) : اگر حديثى از من نقل شد , آنچه كه موافق با قرآن بود از من است و آنچه كه مخالف با قرآن باشد از من نمى باشد .

و نيز فرمود : (( اذا جاءكم عنى حديث فاعرضوه على كتاب الله فما وافق كتاب الله فاقبلوه و ما خالفه فاضربوا به عرض الحائط )) : هر گاه حديثى از من نقل شد آن را بر كتاب خدا عرضه بداريد , اگر با كتاب خدا موافق بود آن را بپذيريد و اگر مخالف بود آن را به سينه ديوار بزنيد .

ونيز فرمود : (( اذا ورود عليكم حديث فوجدتم له شاهدا من كتاب الله عزوجل او من قول رسول الله و الا فالذى جاءكم به اولى به )) : هر گاه حديثى به شما رسيد و شاهدى براى آن از كتاب خدا و يا از قول رسول خدا يافتيد درست است و اگر چنين نبود سخن كسى است كه آن را برايتان نقل نمود ( و بمن استناد ندارد . (

تعداد احاديث ساختگى

گروهى از حديث شناسان و دانشيان علم رجال در زمانهاى بعد بر جعلى بودن بيش از پنجاه هزار حديث تصريح نموده اند و به همين امر سبب شد كه جمعى با موازين خاص به بازشناسى احاديث بپردازند كه در نتيجه آن علم رجال و حديث به وجود آمد .

نظريه بعضى از مستشرقان

بعضى از مستشرقين مى گويند احاديث اسلامى به كلى مجعول و ساختگى است و بدين جهت نمى توان بر آنها اعتماد نمود . اين نظريه ناتمام و نادرست است , زيرا مى دانيم كه دانشيان و عالمان حديث در مذهب اماميه بى جهت حديثى را نپذيرفته اند بلكه در نقد و بررسى راويان و مراتب ضبط و عدالت آنان كوششها نموده , قواعد و موازين صحيح براى

نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم    جلد : 1  صفحه : 123
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست