نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 113
ابابكر و عمر به اجتهاد از راه رأى و قياس بگونه قطعى ثابت و قابل انكار
نمى باشد و در اين زمينه ابن قيم جوزى صاحب كتاب اعلام الموقعين دعواى
تواتر نموده و مى گويد : (( ان عمل الصحابه بالقياس و الرأى متواترا تواترا
معنويا فى عدة قضايا )) عمل صحابه به قياس و رأى به طور تواتر معنوى در
قضاياى متعددى به ثبوت رسيده است .
5 ـ علل گرايش به اجتهاد به رأى
براى علل گرايش برخى از صحابه و ياران رسول خدا ( ص ) به اجتهاد از راه رأى امورى را ذكر كرده اند كه يادآور مى شويم .
اول ـ عدم حضور رسول خدا در جامعه
نخستين علت گرايش برخى از صحابه به اجتهاد از راه رأى نبودن
پيامبر در ميان مسلمانان بوده است , زيرا در زمان حيات پيامبر و حضور
ايشان در جامعه اسلامى هنگامى كه مردم در زمينه احكام شرعى مسائل تازه و
وظائف دينى خود با مشكلى مواجه مى شدند بهترين راه براى شناخت احكام اين
بود كه بدون هيچ واسطه اى به شخص رسول خدا مراجعه نموده و مسائل مورد نياز
را مطرح مى كردند و آن حضرت در بيشتر اوقات با گفتار و يا رفتار خويش و يا
با آيه اى از قرآن به آنها پاسخ مى داد , ولى با رحلت رسول خدا اين راه بر
روى آنها بسته شد .
دوم ـ نبودن نص خاص در برابر رويدادهاى تازه
دومين علت گرايش برخى از صحابه به اجتهاد از راه رأى بدين شرح است :
الف ـ نبودن نص خاص در برابر رويدادها و موضوعات مستحدثه كه بعد
از وفات رسول خدا ( ص ) پديدار گرديد . اگر چه اصول احكام و قوانين كلى
آن در دسترس همگان قرار داشت و ممكن بود از راه آنها در برابر رويدادها و
مسائل تازه پاسخگو شوند ولى اين نياز به نيروى اجتهاد خاص داشت كه بيشتر
اصحاب داراى آن نبودند .
ب ـ تغيير شرايط و ويژگيهايى كه موضوعات در دوره اول ( دوره تشريع )
داشته اند . در اين دوره , اين , براى برخى از صحابه باعث شك و ترديد در
حكم آنها شد , مبنى بر اينكه آيا آنها در اين دوره نيز همان حكم در دوره
اول را دارا مى باشند و يا آنكه داراى
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 113