نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 111
مورد نهى و منع قرار داده و اما استخراج حكم را براى آنها از راه منابع معتبر شرعى جايز دانسته است .
و ـ شيخ كلينى در اصول كافى ( ج 1 / ص 85 ) از امام على ( عليه
السلام ) نقل مى كند : (( من نصب نفسه للقياس لم يزل دهره فى التباس و من
دان الله بالرأى لم يزل دهره فى ارتماس (( .
(( كسى كه به قياس عمل كند هميشه در اشتباه باشد و كسى كه دين خدا را به رأى خويش برگزيند هميشه ( در خطا ) غوطه ور است (( .
ز ـ در نهج البلاغه آمده است : هيچ واقعه و موضوعى نيست كه حكم آن
از كتاب خدا بدست نيايد . همچنين : حكم هر موضوعى به من تعليم شد .
ح ـ در كتاب محلى ابن حزم از امام على نقل شده : (( لو كان الدين
بالرأى لكان اسفل القدم اولى بالمسح من اعلاه )) : هر گاه دين به رأى و نظر
بود هر آينه مسح بر كف پا سزاوارتر از مسح روى آن بود .
منع ديگر صحابه از اجتهاد به رأى
در اين دوره بعضى ديگر از صحابه سخنانى در ذم اجتهاد از راه رأى
بيان كرده اند و از عمل بر طبق رأى اظهار بدبينى نموده و آن را شديدا مورد
سرزنش قرار داده اند .
ابن حزم ظاهرى در كتاب المحلى از عمر نقل كرده كه گفت : (( اتهموا
الرأى على الدين و ان الرأى منا هو الظن و التكلف . )) رأى را در دين مورد
اتهام قرار دهيد ( يعنى با بدگمانى برخورد نماييد ) زيرا رأيى كه از ما
صادر مى شود جز گمان و تكلف رأى چيز ديگرى نيست .
در كتاب الفتياء حافظ نقل شده كه عمر گفت : (( اياكم و المكاليه ,
قالوا و ما هى ؟ قال : المقايسه )) : شما از مكايله و سنجش بپرهيزيد ,
گفتند مكايله چيست ؟ گفت قياس كردن چيزى به چيزى ( در مقام حكم . (
ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه خود مى نويسد : عمر در منبر گفت
: (( الا ان اصحاب الرأى اعداء السنن اعيتهم الاحاديث ان يحفظوها فافتوا
بارائهم فضلوا و اضلوا : (( همانا صاحبان رأى دشمنان سنتها هستند , حفظ
احاديث آنها را خسته نمود بدين جهت از راه آراء و نظرياتشان فتوا صادر
نموده اند و در نتيجه گمراه شدند و گمراه
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 111