نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 105
روزى عمر فتوايى صادر نموده بود , كاتب او نوشت : (( هذا ما رأى
الله و رأى عمر )) : اين حكم خدا و رأى عمر است . عمر وى را مورد سرزنش
قرارداد و گفت : (( بئس ما قلت هذا ما رأى عمر فان يك صوابا فمن الله و ان
يك خطأ فمن عمر . )) ( ادوار فقه , ج 1 , ص 437 ) اينكه گفتى اين رأى عمر
است بد سخنى بود زيرا اگر صواب باشد از خدا و اگر خطا باشد از عمر است .
تصريح ابن مسعود به اظهار نظر
ابن حزم ظاهرى در كتاب محلى ( ج 1 , ص 59 ) مى نويسد : از
عبدالله بن مسعود درباره مفوضه سؤال شد , او در پاسخ گفت : (( اقول فيها
برأيى فان يكن صوابا فمن الله و ان يكن خطأ فمنى )) : من رأى خود را در
مسأله مى گويم اگر درست باشد از خداست و اگر خطا باشد از من .
مصطفى عبدالرزاق در كتاب تمهيد تاريخ فلسفه اسلامى ( ص 177 ) نقل
كرده كه ابن مسعود مى گفت : (( من عرض له منكم قضاء فليقض بما فى كتاب الله
فان لم يكن فى كتاب الله فليقض بما قضى فيه نبيه فان جاء امر ليس فى كتاب
الله و لم يقض فيه نبيه و لم يقض به الصالحون فليجتهد برأيه فان لم يحسن
فليقم و لا يستحيى . )) هر گاه امرى براى شما پيش آمد كه نياز به قضاوت
داشت مطابق آنچه در كتاب خدا آمده قضاوت كند و اگر در كتاب خدا نيافت مطابق
آنچه را كه پيامبر قضاوت نمود قضاوت نمايد و اگر در كتاب خدا نيافت و از
پيامبر و صالحان هم قضاوتى نباشد , اجتهاد از راه رأى را به كار گيرد و اگر
نمى تواند حيا نكند و چيزى نگويد .
و نيز ابن قيم جوزى در اعلام الموقعين ( ج 1 , ص 64 ) مى گويد : هر
مطلبى را كه ابوهريره از راه رأى بيان مى كرد , مى گفت : اين از جيب من
است .
اجتهاد از راه رأى به معناى عام
در هر حال در اين زمان كه عهد صحابه محسوب مى شود , تا آخر
خلافت عثمان , اجتهاد از راه رأى به عنوان يكى از منابع تشريع مانند كتاب و
سنت به كار گرفته شده است . اجتهاد از راه رأى نه تنها به معناى خاص آن (
كه عبارت بود از تشريع حكم بر اساس رأى و تفكر شخصى در مواردى كه نص نبود )
بلكه به معناى عام آن ( كه عبارت
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 105