نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 102
ابن حزم ظاهرى ( پيشواى دوم مذهب ظاهرى ) صاحب كتاب الاحكام
لاصول الاحكام مى نويسد : هر كس عمل اصحاب به قياس و رأى را انكار نمايد
تعصب ورزيده است .
علامه احمد بن عبدالرحيم حنفى ( م 1180 ) معروف به شاه ولى الله
دهلوى در كتاب الانصاف فى سبب الخلاف از ميمون ابن مهران نقل مى كند : هر
گاه به ابوبكر براى پاسخگويى در مسأله خلافى مراجعه مى شد به كتاب خدا نظر
مى كرد , اگر حكم را در آنجا مى يافت مطابق آن حكم مى كرد و اگر نمى يافت
به سنت رسول خدا نظر مى كرد و اگر در آنجا نيز نمى يافت به مسلمانان مراجعه
مى كرد و به آنها مى گفت : آيا شما درباره آن , چيزى از رسول خدا مى دانيد
؟ در صورتى كه مى دانستند حكم را بيان مى كردند و او مى گفت خداوند را
سپاس كه بين ما قرار داد كسانى كه علم پيامبر را براى ما حفظ داشته اند و
هر گاه آنان چيزى نمى دانستند خوبان و آگاهان را جمع مى كردند و با آنها به
مشورت مى پرداخت و هر گاه درباره حكم مسأله اتفاق نظر مى كردند آن را مورد
پذيرش قرار مى داد و مطابق آن عمل مى كرد . قريب به همين مضمون را ابن قيم
جوزى در كتاب اعلام الموقعين ( ج 1 , ص 243 ) نقل نموده است .
احمد بن على مقريزى در الخطط ( ج 2 , ص 332 ) مى گويد : اصحاب بعد
از وفات رسول خدا در شهرها پراكنده شدند و ابوبكر مطابق كتاب و سنت رسول
خدا حكم مى كرد و هر گاه حكم مسئله اى را نمى يافت از آنها كه در نزد او
بودند پرسش مى كرد و هر گاه آنان نيز نمى دانستند از راه اجتهاد به رأى
پاسخ مى داد و بعد از وفات ابوبكر نيز امر بر همين منوال بود .
در پيشگفتار تاريخ فلسفه اسلامى ( ص 177 ) از ابن مسعود نقل شده
است كه هر گاه براى كسى مسأله اى براى قضاوت پيش آيد بايد مطابق با آنچه كه
در كتاب خداست قضاوت نمايد و اگر در قرآن نيافت مطابق آنچه كه رسول خدا
فرموده قضاوت نمايد و اگر در سخنان پيامبر نيز نيافت مطابق آنچه كه صالحان
قضاوت كردند قضاوت كند و اگر از اين طريق هم نتوانست از راه اجتهاد به رأى
قضاوت نمايد . و هر گاه از اين طريق هم به گونه نيكو نمى تواند , سكوت كند و
حياء نكند .
از برخى سخنان امام على ( عليه السلام ) نيز بدست مىآيد كه در زمان
اصحاب پيامبر ( ص ) تشريع براى حوادث واقعه از راه رأى وجود داشته است و
بدين جهت آن را
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 102