نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 101
بلى زمانى كه اهل اجتهاد از دوره اول كه دوره نص بود دور شدند
نياز به قوانين خاص و علوم مخصوص در شناخت پيدا نمودند و هر چه دورى آنها
از زمان نص بيشتر شد نياز به آنها نيز بيشتر احساس گرديد زيرا مراتب ابهام و
پيچيدگى و مشكلات در مقام استنباط احكام حوادث واقعه بيشتر گرديد كه در
نتيجه براى زدودن ابهامها و حل مشكلها چاره اى جز از راه آن قواعد و قوانين
خاص نبوده است .
3 ـ وجود اجتهاد از راه رأى
بجاست بحث از وجود اجتهاد از راه رأى را در اين دوره در دو مقام مطرح نماييم :
الف ـ اجتهاد از راه رأى ( زمان صحابه (
ب ـ اجتهاد از راه رأى ( زمان تابعين (
اجتهاد از راه رأى ( يا اجتهاد آزاد ) در اين دوره ( زمان صحابه )
وجود داشته است . زيرا مصادر اوليه نمايانگر اين حقيقت است كه ابوبكر و عمر
بن خطاب و عثمان بن عفان در مواردى كه در عناصر خاصه استنباط ( كتاب و سنت
) براى شناخت احكام مسائل و رويدادهاى تازه , نص نمى يافتند به مشورت با
اصحاب رسول خدا مى پرداختند . اگر بر حكم آن مسأله اتفاق نظر بين آنان بود
مطابق آن عمل مى كردند و اگر چنين نبود به قياس و اجتهاد از راه رأى متوسل
شده و پاسخگو مى شدند .
پس از آنان آنكه بيش از همه به اجتهاد از راه رأى اهميت مى داد
عبدالله بن مسعود ( م 23 ) و پس از او شاگردان معروفش از قبيل علقمة بن قيس
نخعى ( م 6 65 / هجرى ) و پس از آنان ابراهيم يزيد نخعى ( م 95 هجرى ) و
بعد از او شاگردش حماد بن ابى سليمان ( م 120 ) و پس از او شاگردش ابوحنيفه
( م 150 ه . ق ) كه در اواخر ايام تابعين مى زيست , بوده است . در اين
مسأله جاى هيچ گونه شك و ترديدى نيست .
سخنان بزرگان اهل سنت در اين زمينه
ابن قيم جوزى صاحب كتاب اعلام الموقعين عن رب العالمين مى گويد :
عمل اصحاب به قياس و رأى به طور معنوى در قضاياى متعددى به ثبوت رسيده است
. وى در همان كتاب ( ج 1 / ص 61 ـ 24 ) مى گويد : برخى از اصحاب مانند ابن
مسعود و ابوبكر پاسخ مسائل را از راه رأى مى گفتند .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 101