responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 396

كِنِشت ‌ معبد يهوديان، اشاره به مقام غلبه صورت است كه مرتبه موسى(عليه السلام)  است.

دوزخ ‌ ب165، اشاره به صفت نفسانى است.

بهشت ‌ ب165، اشاره به صفات رحمانى و مَلَكى است.

دل در اطوار مختلف خود هر لحظه دگرگون مى شود گاهى به كنه و عمق معانى و حقايق دست مى يابد و گاهى صورت ظاهر بر او غالب مى گردد و طالب ديدار صورت مى شود. زمانى اسير صفات نفسانى و لذّات مادّى است و زمانى به سبب غلبه صفات رحمانى در او بهشت است.

800) گهى برتر شود از هفتم افلاك

گهى افتد به زير توده خاك

هفتم افلاك ‌ فلك هفتم، كيوان (زحل)[1]

دل هر گاه از صفات مذموم پاك گردد به امداد و ارشاد پير كامل به مقامى مى رسد كه از فلك هفتم نيز بالاتر مى رود و زمانى كه اسير دام شيطان و هواهاى نفسانى گردد از خاك پست نيز فروتر خواهد شد.

801) پس از زهد و ورع گردد دگر بار

شراب و شمع و شاهد را طلبكار

زهد ‌ اعراض از دنيا، پارسايى (ف - م)

ورع ‌ تقوى، پرهيزگارى (ف - م)

دگربار ‌ دوباره، بار ديگر

دل چون در سير مراتب در حال تغيير و تحوّل است، زمانى از معنى به صورت او


[1] دكتر سيروس شميسا، فرهنگ اشارات ادبيات فارسى، جلد اوّل، چاپ اوّل، تهران، انتشارات فردوسى، ص 27.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 396
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست