نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 396
كِنِشت معبد يهوديان، اشاره به مقام غلبه صورت است كه مرتبه موسى(عليه السلام) است.
دوزخ ب165، اشاره به صفت نفسانى است.
بهشت ب165، اشاره به صفات رحمانى و مَلَكى است.
دل در اطوار مختلف خود هر لحظه دگرگون مى شود گاهى به كنه و
عمق معانى و حقايق دست مى يابد و گاهى صورت ظاهر بر او غالب
مى گردد و طالب ديدار صورت مى شود. زمانى اسير صفات نفسانى و
لذّات مادّى است و زمانى به سبب غلبه صفات رحمانى در او بهشت است.
دل هر گاه از صفات مذموم پاك گردد به امداد و ارشاد پير كامل به
مقامى مى رسد كه از فلك هفتم نيز بالاتر مى رود و زمانى كه اسير
دام شيطان و هواهاى نفسانى گردد از خاك پست نيز فروتر خواهد شد.
801) پس از زهد و ورع گردد دگر بار
شراب و شمع و شاهد را طلبكار
زهد اعراض از دنيا، پارسايى (ف - م)
ورع تقوى، پرهيزگارى (ف - م)
دگربار دوباره، بار ديگر
دل چون در سير مراتب در حال تغيير و تحوّل است، زمانى از معنى به صورت او
[1] دكتر سيروس شميسا، فرهنگ اشارات ادبيات فارسى، جلد اوّل، چاپ اوّل، تهران، انتشارات فردوسى، ص 27.
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 396