responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 327

عدد نمى آيد و به همين سبب كلّ كه «موجود» است از «جزو» خود كه «وجود» است از نظر كميت، كمتر مى باشد.

636) نه آخر واجب آمد جزو هستى

كه هستى كرد او را زير دستى

واجب ‌ منظور «وجود مطلق» است.

هستى ‌ منظور «موجود» است.

زيردستى ‌ اطاعت، فرمانبردارى

«واجب» جزو «هستى» است و «هستى» كه موجود است مطيع و زيردست «واجب» كه وجود مطلق است قرار دارد. بنا بر اين واجب با وجود اينكه داراى جزو است، احاطه و تسلّط بر موجودات دارد.

637) ندارد كل وجودى در حقيقت

كه او چون عارضى شد بر حقيقت

كُلّ ‌ ب631

عارض ‌ آنچه بر چيزى وارد شده باشد و جزء ذات آن نباشد مانند حالت جوشيدن بر آب. (ب، اق)

«كلّ» وجودى غير حقيقى است و در واقع «نمودى» بى «بود» است كه بر حقيقتِ وجود عارض شده است.

638) وجود كلّ كثيرواحد آيد

كثير از روى كثرت مى نمايد

كُلّ ‌ ب631

كثير ‌ بسيار، فراوان (ف-م)

كثرت ‌ ب307

وجود موجودات و ممكنات عالم به واسطه تعيّنات و تعلّقات «كثير» است و از

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 327
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست