نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 326
كثرت ب307
وحدت ب307
برونى منظور صورت ظاهرى كثرات عالم است.
درونى منظور باطن و حقيقت موجودات كه حقّ است.
اختلاف موجودات عالم به سبب تعيّنات و تعلّقات است كه به صورت كثرت
ظاهر مى شوند و وحدت و اتّحاد موجودات به اعتبار وجود مطلق حقّ است.
بنابراين غير از حقّ هيچ موجودى وجود ندارد و هر چه هست نمود ظاهرى وجود
حقيقى اوست.
634) وجود كلّ ز كثرت گشت ظاهر
كه او در وحدت جزو است ساتر
كلّ ب631
وحدت ب307
كثرت ب307
جزو ب631
ساتر پوشاننده، پنهان(ف-م)
موجودات و ممكنات عالم از كثرت تعيّنات و تعلّقات «وجود» ظاهر و
آشكار شده اند و تمام موجودات نمود آن حقيقت واحد هستند و وجود كلّ
پرده و پوشاننده وحدت جزو است يعنى موجودات حجاب جمال حقّ هستند.
635) چو كلّ از روى ظاهر هست بسيار
بود از جزو خود كمتر به مقدار
كُلّ ب631
جزو ب631
چون «كلّ» به صورت كثرت در موجودات پيدا مى شود، به ظاهر بسيار است و به
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 326