responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 228

ولىّ ‌ ب 334

اكمل ‌ تمام تر، كامل تر (ف - م)

افضل ‌ برتر، فزون تر، پرمايه تر (ف - م)

پيغمبر(صلى الله عليه وآله) از تمام انبياء كامل تر است، زيرا او مظهر نبوّت مطلق است و ديگر انبياء از فيض نور وجود او بهره مى گيرند. و چون نبىّ، ولايت با نبوّت را دارد و ولىّ فقط ولايت دارد، به همين سبب پيغمبر(صلى الله عليه وآله) كامل تر و برتر و فاضل تر از اولياء است.

388) ولايت شد به خاتم جمله ظاهر

بر اوّل نقطه هم ختم آمد آخر

خاتم ‌ خاتم الاولياء، منظور حضرت مهدى (عج) است.

جمله ‌ به تمامى، همه

ختم ‌ پايان، تمام

ولايت با امامت حضرت مهدى(عج) به تمامى ظاهر شده و به كمال مى رسد.

و در دايره كمال، بر اوّلين نقطه آن كه حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) است «اول ما خلق الله نورى»[1] ولايت تمام مى شود و در مراتبى كه نبوّت با نام او پايان مى يابد، در مراتب ديگر نيز ولايت را پايان مى بخشد. زيرا خاتم الاولياء همان خاتمالانبياء و باطن نبوت آن حضرت مى باشد.

389) ازو عالَم شود پر امن و ايمان

جماد و جانور يابد ازو جان

چون حضرت مهدى برقرار كننده عدالت و از بين برنده ظلم و ستم در جهان مى باشد، هرآينه دنيا با وجود و ظهور او ايمن مى شود و چون در زمان او اسرار و حقايق الهى كشف مى گردد، همه توحيد گوى حقيقت مى گردند و به اين سبب دنيا


[1] حديث نبوى: اولين چيزى كه خداوند آفريد، نور من بود.

پر از ايمان مى شود. و جاندار و بى جان ـ همه موجودات عالم ـ به واسطه وجود آن حضرت به كمال مى رسند.

«ز خود فانى و در عين بقائيم

وجود جمله موجودات مائيم

جهان مرده هر دم زنده سازيم

چو بحر رحمت بى منتهائيم»(1)

390) نماند در جهان يك نَفْس كافر

شود عدل حقيقى جمله ظاهر

چون در زمان ظهور حضرت مهدى (عج) همه عارف و توحيدگوى مى گردند و اسرار حقيقت بر همه آشكار مى گردد، كفر از بين رفته و يك نفر كافر در جهان  پيدا  نمى شود و عدل حقيقى كه سايه وحدت حقيقت است به تمام و كمال ظاهر مى شود.

391) بود از سرّ وحدت واقف حقّ

درو پيدا نمايد وجه مطلق

سرّ وحدت ‌ اسرار توحيد

واقف ‌ آگاه، داننده

واقف حقّ ‌ منظور حضرت مهدى (عج) است.

خداوند به ذات و صفات و اسماء خود بر حضرت مهدى(عج) تجلّى نموده است و چون آن حضرت از هستى خود فانى گشته، ذات و صفات و افعال خود را در ذات و صفات و افعال حق يافته و به همين سبب عين وحدت شده و در حقيقت او واقف و عارف به اسرار الهى گشته است. «لا يعرف الله الا الله»(2) اشاره به همين نكته دارد  و  چون آن حضرت مظهر ولايت مطلق است، وجه مطلق در وجود او ظاهر و پيدا مى گردد.

[1] لاهيجى، شرح گلشن راز، ص 338.

[2] خدا شناخته نمى شود مگر به وسيله خدا.

نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم    جلد : 1  صفحه : 228
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست