نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 227
زمان حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) در آن دايره و در قسمت نبوّت
كه به مثابه مشرق مى باشد، هيچ پيغمبرى جز او به حضرت عيسى(عليه
السلام) نزديكتر نمى باشد. زيرا «انّى اولى النّاس به عيسى بن مريم فانّه ليس بينى و بينه نبىّ»[1]
و در قسمت ديگر دايره كه به مثابه مغرب است و ولايت مى باشد مبدأ ظهور ولايت حضرت على(عليه السلام) مى گردد.
386) كنون هر عالمى باشد ز امّت
رسولى را مقابل در نبوّت
عالِم دانشمند، عالم ربّانى كه مقصود عارفان و كاملان مى باشند.
امّت پيروان يك مكتب را گويند.
رسول فرستاده، آنكه مأمور ابلاغ پيغام از جانب كسى به ديگرى باشد.(ف - م)
نبوّت خبر دادن، آگاهى دادن، پيغامبرى (ف - م)
اكنون كه دوره نبوت و رسالت به پايان رسيده و نوبت دوره ولايت فرا
رسيده است، هر عالِم و عارفى از امّت، پيامبرى از پيامبران گذشته را در
مقابل خود قرار مى دهد كه بر طريقت آنان باشد و دل آنها هر دو در قبول
فيض الهى مثل يكديگر باشد.
اين بيت اشاره به سخن پيغمبر(صلى الله عليه وآله) دارد «علماء امّتى كانبياء بنى اسرائيل.»[2]
387) نبىّ چون در نبوّت بوده اكمل
بود از هر ولىّ ناچار افضل
نبىّ ب 334
نبوّت ب 387
[1] حديث نبوى: من اولى تر مردمان به عيسى بن مريم باشم، زيرا ميان من و او پيمبرى نبوده است.
[2] علما و دانشمندان امّت من مانند انبياء بنى اسرائيل هستند.
نام کتاب : حديث بي کم و بيش (شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري ) نویسنده : محمدی باغملائی، محمدکاظم جلد : 1 صفحه : 227