س 342-
رطوبتهايى در مسجد الحرام مشاهده مىشود كه نمىدانيم آب است يا چيز ديگر چه حكمى
دارد؟
ج- هر
چيز مشكوكى محكوم به طهارت است.
س 343- روش
تطهير مسجد الحرام طبق موازين شرع نيست. لذا اگر بدن يا لباس مرطوب با آنجا تماس
پيدا كند. چه حكمى دارد؟
ج- تا
وقتى كه يقين به نجاست آنجا نداريد، محكوم به طهارت است.
س 344- آيا
غسلهاى طواف، احرام، زيارت قبر نبى اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم
السلام و جمعه كفايت از وضو مىكند؟
ج-
خير، لذا بايد بعد از اين غسلها وضو هم بگيرند.
س 345- آيا
بجز غسل مستحبى براى رفتن به مسجد الحرام، غسل ديگرى براى طواف مستحب است، و در
صورت وجود چنين استحبابى، آيا يك غسل به نيت هر دو كافى است؟
ج- بلى
براى هر دو مورد يعنى دخول در مسجد الحرام و طواف، غسل مستحب است و يك غسل به نيت
هر دو كفايت مىكند.
س 346- حكم
روزه اشخاصى كه در مسجد الحرام يا مسجد النبى صلى الله عليه و آله كه قبل از وقت
افطار، از باب تقيه افطار مىكند چيست؟
ج- اگر
اتفاقاً آنجا بودند و ناچار به افطار تقيهاى شدند روزه آنها صحيح است و قضا
ندارد. ولى رفتن به آنجا در حال اختيار خلاف احتياط است. به علاوه به طورى كه
تحقيق شده در مورد سؤال تقيه كمتر اتفاق مىافتد. و افراد ملزم به افطار تقيهاى
نمىشوند.
س 347-
شخصى در مدينه منوره مسافر است و روزه قضاى ماه رمضان نيز دارد، آيا براى قضاى
حاجت مىتواند سه روز روزه مستحبى بگيرد؟ و آيا