responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 263

به توسعه مكه و اتصال شهر به منى‌ كمتر از مسافت شرعى است، در اين صورت، كسى كه قصد اقامه ده روز در مكه را كرده و سپس به عرفات و مشعر و منى مى‌رود و چهار شب يا بيشتر در آنجا بيتوته مى‌كند، نماز او در عرفات و مشعر و منى‌ و پس از مراجعت به مكه قصر است يا تمام؟

ج- اگر قبل از رفتن به عرفات ده روز يا بيشتر در مكه بوده در مواضع ذكر شده نماز تمام است وگرنه نماز در آن مواضع شكسته است ولى در مكه اگر چه بعد از مراجعت باشد مخير بين قصر و اتمام است.

س 339- قصد اقامه در محله‌هاى جديد الإحداث مكه با توجه به اينكه حجاج همه روزه به مسجد الحرام رفت و آمد دارند چه صورت دارد؟

ج- محله‌هاى جديد الإحداث اگر عرفاً جزء مكه محسوب شوند، قصد اقامه در آن و رفت و آمد به مسجد الحرام صحيح است.

س 340- با توجه به توسعه فعلى مكه و مدينه مسافر در چه قسمتى از اين دو شهر مخير بين قصر و اتمام است و آيا فرقى بين نايب و غيره هست؟

ج- در تمام آن دو شهر مخير است و فرقى نيست.

س 341- مدير كاروان با توجه به اين كه مى‌داند توقف زائران در مدينه يا مكه كمتر از ده روز است به آنها اعلام مى‌كند كه ده روز مى‌مانيم و آنان به اعتماد گفته او نمازشان را تمام مى‌خوانند و روزه مى‌گيرند ولى قبل از ده روز از آنجا مى‌روند، حكم شرعى نسبت به مدير كه اين مطلب را اعلام مى‌كند و نماز و روزه زائران چيست؟

ج- با توجه به اينكه به نظر اين جانب در تمام مكه و مدينه مكلف مخير بين قصر و اتمام است، لذا در فرض سؤال نمازهايى كه تمام خوانده صحيح است، اما روزه را چنانچه واجب بوده قضا كنند.

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 263
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست