ج- بلى
در فرض سؤال گرفتن سه روز روزه مستحبى براى قضاى حاجت صحيح است. و احتياط آن است
كه سه روز را پشت سر هم بگيرد.
س 348- در
مكه و مدينه كه مسافر مخيّر بين قصر و اتمام است، اگر تمام را اختيار كرد، آيا
مىتواند نوافل نهاريه را بخواند؟
ج-
خير. نوافل نهاريه مطلقاً از مسافر مشروع نيست. و تخيير در آن دو شهر مخصوص فرائض
است.
س 349-
خانمى بدون اذن شوهر به مدينه منوره آمده است، و سفر او سفر معصيت است و بايد
نمازهاى يوميه را تمام بخواند، آيا نوافل نهاريه را نيز مىتواند بخواند؟ و آيا روزه
مستحبى مىتواند بگيرد؟
ج- بلى
به طور كلى در سفر معصيت نوافل نهاريه ساقط نيست، و روزه مستحبى هم صحيح است.
س 350-
آوردن خاك، ريگ و سنگ از عرفات، مشعر الحرام، منا، صفا، مروه يا منطقه حرم چه حكمى
دارد؟
ج- از
صفا و مروه جايز نيست. و از غير آن دو مانعى ندارد و در هر صورت برگرداندن لازم
نيست. ولى به طور كلى لازم است مؤمنين از اين قبيل اعمال پرهيز كنند.
س 351-
گاهى اوقات در مسجد الحرام و مسجد النبى كفشهاى انسان گم مىشود و مشاهده مىشود
كه كفشهاى فراوانى روى هم ريخته و مأموران نظافت مسجد آنها را جمعآورى كرده و دور
مىريزند، آيا جايز است از آن كفشها استفاده كنيم؟
ج- اگر
بدانيد يا مطمئن باشيد كه صاحبان آن از كفشهاى خود اعراض