س
200- نظر مبارك حضرت عالى در مورد تعريف فقهى مرگ چيست؟
ج- تعريف فقهى مرگ با تعريف عرفى آن تفاوتى ندارد.
س
201- اگر با كمك معاينات و آزمايشات مخصوص، مرگ مغزى فردى محرز و مسلم
باشد، آيا زندگى وى خاتمه يافته تلقى مىگردد؟
ج- خير، از لحاظ فقهى و عرفى ميت نمىباشد.
س
202- شخصى ضربه مغزى شده يا سكته كرده است، پزشك گفته است، فوت كرده، آيا
مىتوان به گفته او اعتماد كرد و شخص را تجهيز و تدفين كرد؟
ج- بايد يقين يا اطمينان به موت حاصل شود، پس اگر از گفته پزشك يقين يا
اطمينان به موت حاصل شد، تجهيز و دفن كنند و الا بايد صبر كنند تا يقين به موت
حاصل شود.
س
203- در توضيح المسائل فرمودهايد: براى غسل و كفن و دفن ميت بايد از ولى
او اجازه بگيرند؛ حال اگر ولى ميت غايب باشد، وظيفه چيست؟
ج- چنانچه معلوم باشد و شاهد حال بر اذن و رضايت ولى وجود داشته