نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 102
هر
چيزى به حسب خود آن چيز مىباشد. وقتى مىگوييم: «زيد عالمٌ»- و زيد، واقعاً هم
عالم است- آيا علم، از يك واقعيت برخوردار نيست؟ چرا، ولى واقعيت علم به اين است
كه در جاى خودش و در ظرف خودش تحقّق داشته باشد. مگر شما نمىگوييد: يكى از اقسامِ
وجود، وجود ذهنى است؟ آيا اين وجود ذهنى واقعيت ندارد؟ چرا، ولى واقعيتِ وجود
ذهنى، آن است كه در ذهن تحقّق پيدا كند. وجود ذهنى- مانند وجود خارجى- داراى
واقعيت است ولى واقعيت اوّلى به تحقّق در ذهن و واقعيّت دوّمى به تحقّق در خارج
است. غرض علمى و غرض عملى نيز داراى واقعيت مىباشند و اينطور نيست كه هر چيزى كه
خارجيتِ محسوس نداشت، واقعيت هم نداشته باشد. پس اگر تمايز علوم به تمايز اغراض
شد، فرقى بين غرض علمى و غرض عملى نخواهد بود.
نكته
مهم
محور
بودن تمايز اغراض در مسأله تمايز علوم، در صورتى صحيح است كه دو مقدّمه زير ثابت
شود: 1- هر علمى داراى غرض واحدى باشد. و اگر كسى اين مقدّمه را نپذيرد، معنا
ندارد كه تمايز علوم را به تمايز اغراض بداند. 2- قبل از مسأله غرض، جهت ديگرى
وجود نداشته باشد كه بتواند ملاك تمايز علوم قرار گيرد. زيرا ممكن است كسى بگويد:
«ما قبول داريم كه هر علمى داراى غرض واحد است ولى قبل از مسأله غرض، جهت تمايزى
بين علوم وجود دارد كه با وجود آن، نوبت به غرض نمىرسد». در اين دو جهت بايد تأمل
شود، خصوصاً در جهت دوّم، زيرا جهت اوّل- نزد كسانى كه هر علمى را داراى غرض واحد
مىدانند- كالمتسالم عليه است.
3-
نظريه امام خمينى «دام ظلّه»
امام
خمينى «دام ظلّه» معتقد است: تمايز علوم به
سنخيّت ذاتى است كه بين
نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 102