نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 564
مورد
زن به اشدّيت ضرب فتوا دهيم.
در
روايت محمّد بن سنان [1]
كه مىفرمود: «علّة ضرب الزاني على جسده بأشدّ الضرب لمباشرته الزنا و استلذاذ
الجسد كلّه به» عنوان زانى مطرح است، لكن در مقام بيان علّت حكم است، و علّت نيز
عموميّت دارد و بين زن و مرد مشترك است. اشتراك علّت در مرد و زن، سبب اشتراك در
اشدّيت ضرب است.
فرع
چهارم: تفريق ضرب بر بدن
امام
راحل رحمه الله فرمود: تازيانه بايد بر تمام بدن تقسيم شود؛ يعنى صد تازيانه فقط
به پشت يا پاهاى او زده نشود، بلكه بر تمام اعضاى بدن به جز سر و صورت و فرج (آلت
رجوليت و انوثيّت) زده مىشود. از سوى ديگر، لازم نيست به طور مساوى بر اعضا تقسيم
شود به گونهاى كه اگر به كمر او ده تازيانه زدند، بر قسمت پايين و يا بالاى آن
نيز ده تازيانه بزنند؛ بلكه مقصود اين است كه تمام بدن درد تازيانه را احساس كند.
روايت
محمّد بن سنان [2] كه علّت ضرب را مطرح كرد، مىخواهد
بگويد: تمام اعضاى بدن مقصّرند؛ زيرا، همهى اعضاى بدن از اين عمل زشت لذّت
بردهاند؛ پس، بايد درد تازيانه را نيز احساس كنند.
در
اين فرع، بايد در دو مطلب سخن بگوييم: يكى در مستثنى منه يعنى تقسيم تازيانه بر
تمام بدن؛ و ديگرى، در مستثنى، كه آيا دو چيز (صورت و فرج) استثنا شده است يا سه
چيز (سر، صورت و فرج)؟
مطلب
اوّل: تقسيم تازيانه بر تمام بدن
مرسلهى
حريز: عمّن أخبره، عن أبي جعفر عليه السلام، أنّه قال: يفرّق الحدّ على جسده كلّه
... [3]
[1]. وسائل الشيعة، ج 18، ص 370، باب 11 از
ابواب حدّ زنا، ح 9.