نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 417
جماعتى
ديگر از فقها مانند شيخ طوسى [1] در بعضى كتابهايش، ابن زهره
[2]، حمزه [3]
و ابن سعيد رحمهما الله [4] و ... امام راحل رحمه الله در
تحرير الوسيله به تفصيل بين حدّ جوان و پير فتوا دادهاند؛ يعنى اگر زانى محصن
جوان باشد، حدّ او كمتر از زانى محصن پير و بزرگ سال است.
مسأله
صد تازيانه در اوّلى مطرح نيست و فقط رجم مىشود.
با
وجود چنين اختلافى، جاى تمسّك به اجماع و امثال آن نيست؛ بلكه بايد به مستند آن-
يعنى: روايات- مراجعه كرده و خصوصيّات آنها را ديد.
تقسيمبندى
روايات باب رجم
روايات
اين باب به سه گروه تقسيم مىشود:
گروه
اوّل: رواياتى كه حكم زناى احصانى را فقط رجم مىداند و هيچ سخنى از جلد نيست.
گروه
دوم: احاديثى كه بر جمع بين جلد و رجم در زناى احصانى دلالت دارد.
گروه
سوم: اخبارى كه بين حدّ شيخ و شيخه و شابّ و شابّه تفصيل داده است؛ در زناى احصانى
دستهى اوّل جمع بين تازيانه و رجم، و در دستهى دوم فقط رجم را به عنوان حدّ گفته
است.
با
ملاحظهى روايات، بايد به جمع بين آنها پرداخت و نتيجهى حاصل از آن را گرفت.
بررسى
گروه اوّل روايات
1-
محمّد بن يعقوب، عن محمّد بن يحيى و غيره، عن أحمد بن محمّد بن عيسى، عن الحسين بن
سعيد، عن النضر بن سويد، عن عاصم بن حميد، عن أبي بصير، عن أبي عبداللَّه عليه
السلام، قال: الرجم حدّ الأكبر والجلد حدّ اللَّه
[1]. النهاية في مجرّدالفقه والفتوى، ص 693؛
الخلاف، ج 5، ص 366، مسأله 2.