responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر    جلد : 1  صفحه : 417

جماعتى ديگر از فقها مانند شيخ طوسى‌ [1] در بعضى كتاب‌هايش، ابن زهره‌ [2]، حمزه‌ [3] و ابن سعيد رحمهما الله‌ [4] و ... امام راحل رحمه الله در تحرير الوسيله‌ به تفصيل بين حدّ جوان و پير فتوا داده‌اند؛ يعنى اگر زانى محصن جوان باشد، حدّ او كمتر از زانى محصن پير و بزرگ سال است.

مسأله صد تازيانه در اوّلى مطرح نيست و فقط رجم مى‌شود.

با وجود چنين اختلافى، جاى تمسّك به اجماع و امثال آن نيست؛ بلكه بايد به مستند آن- يعنى: روايات- مراجعه كرده و خصوصيّات آن‌ها را ديد.

تقسيم‌بندى روايات باب رجم‌

روايات اين باب به سه گروه تقسيم مى‌شود:

گروه اوّل: رواياتى كه حكم زناى احصانى را فقط رجم مى‌داند و هيچ سخنى از جلد نيست.

گروه دوم: احاديثى كه بر جمع بين جلد و رجم در زناى احصانى دلالت دارد.

گروه سوم: اخبارى كه بين حدّ شيخ و شيخه و شابّ و شابّه تفصيل داده است؛ در زناى احصانى دسته‌ى اوّل جمع بين تازيانه و رجم، و در دسته‌ى دوم فقط رجم را به عنوان حدّ گفته است.

با ملاحظه‌ى روايات، بايد به جمع بين آن‌ها پرداخت و نتيجه‌ى حاصل از آن را گرفت.

بررسى گروه اوّل روايات‌

1- محمّد بن يعقوب، عن محمّد بن يحيى و غيره، عن أحمد بن محمّد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن النضر بن سويد، عن عاصم بن حميد، عن أبي بصير، عن أبي عبداللَّه عليه السلام، قال: الرجم حدّ الأكبر والجلد حدّ اللَّه‌


[1]. النهاية في مجرّدالفقه والفتوى، ص 693؛ الخلاف، ج 5، ص 366، مسأله 2.

[2]. غنية النزوع، ص 422.

[3]. الوسيلة، ص 411.

[4]. الجامع للشرايع، ص 55.

نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر    جلد : 1  صفحه : 417
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست