نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 418
الأصغر،
فإذا زنى الرجل المحصن رجم ولم يجلد. [1] فقه الحديث: امام صادق عليه السلام
در اين روايت صحيحه فرمود: رجم، حدّ بزرگ خدا و تازيانه حدّ كوچك او است. پس از
آن، امام عليه السلام به بيان يك ضابطهى كلّى پرداخته، و فرموده است: هنگامى كه
مرد محصنى زنا كرد، رجم شده و تازيانه به او زده نمىشود.
در
اين روايت، امام عليه السلام نه تنها اكتفا به رجم كرده، بلكه تازيانه را نفى كرده
است.
اطلاق
اين روايت، شامل پير و جوان هر دو مىشود؛ هر چند خصوصيّت رجل محصن، الغا مىشود و
زن محصنه نيز همين حدّ را دارد؛ به عبارت ديگر، در اين حكم، بين زن مرد فرقى نيست.
2-
وعنه عن أبان، عن أبي العباس، عن أبي عبداللَّه عليه السلام قال: رجم رسول اللَّه
صلى الله عليه و آله ولم يجلد وذكروا أنّ عليّاً عليه السلام رجم بالكوفة وجلد،
فأنكر ذلك أبو عبداللَّه عليه السلام وقال: ما نعرف هذا، أي لم يحدّ رجلًا حدّين:
جلد ورجم في ذنب واحد. [2] فقه الحديث: در اين روايت موثّقه،
امام صادق عليه السلام فرمود: رسول اللَّه صلى الله عليه و آله زناكار را رجم كرد،
ولى به وى تازيانه نزد. در اينجا، گروهى كه در محضر امام صادق عليه السلام بودند،
گفتند: پس، چرا اميرمؤمنان عليه السلام بين رجم و جلد جمع كرد؟
امام
صادق عليه السلام اين مطلب را انكار كرده، فرمود: چنين چيزى را نمىدانيم. كنايه
از اينكه چنين مطلبى واقعيّت ندارد.
در
ادامهى روايت، تفسيرى آمده و بيان امام عليه السلام را توضيح داده است؛ مبنى بر
آنكه اميرمؤمنان عليه السلام يك نفر را دو حدّ (تازيانه و رجم) زد. اين تفسير،
طبق قاعده از راوى است كه مقصود امام صادق عليه السلام را بيان كرده است. «ما نعرف
هذا» يعنى اينطور نيست كه اميرمؤمنان عليه السلام بر خلاف رسول خدا صلى الله عليه
و آله يك نفر را دو حدّ زده باشد؛ و معناى دو حدّ نيز تازيانه و رجم در گناه واحد
است.
[1]. وسائل الشيعة، ج 18، ص 346، باب 1 از ابواب
حدّ زنا، ح 1.