نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 396
حضرت
رسيده و اظهار پشيمانى مىكردند. پيامبر صلى الله عليه و آله نيز اسلامشان را
مىپذيرفت. در اين ميان فردى به نام عبداللَّه بن ابىاميّه برادر امّسلمه همسر
رسول خدا صلى الله عليه و آله، به خدمت آن بزرگوار آمده، اسلام خود را عرضه كرد،
ولى پيامبر صلى الله عليه و آله به او اعتنا نكرده، جواب نداد.
عبداللَّه
نزد خواهرش رفت و گفت: نمىدانم چه واقع شده؟ پيامبر صلى الله عليه و آله، اسلام
همه را قبول و عذرشان را پذيرفت، ليكن به من هيچ اعتنايى ندارد.
امّسلمه
به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله گفت: رحمت شما شامل حال همهى مردم از عرب و
قريش شده است؛ و در ميان عرب و قريش، فقط برادر من بايد از آن محروم باشد. علّت
اين حرمان چيست؟
رسول
خدا صلى الله عليه و آله فرمود: برادر تو از من تكذيبى كرد كه هيچكس در مقام
تكذيب به اين خصوصيّت و پايه نرسيده است؛ او گفت: «به تو ايمان نمىآوريم تا
چشمهاى از زمين جارى كنى و ...»
امّسلمه
گفت: يا رسولاللَّه صلى الله عليه و آله! آيا شما نفرمودى: اسلام هر عملى كه در
زمان كفر سر زده است را مىپوشاند؟
پيامبر
صلى الله عليه و آله با شنيدن اين كلام، اسلام برادر امّسلمه را پذيرفت.
با
مطرح بودن روايت در مجامع روايى شيعه و استناد فقها به آن در موارد بسيار زياد،
نمىتوان آن را به عنوان يك مؤيّد مطرح كرد و گفت: در هر موردى كه استناد شده،
دليلى ديگر داشتهاند؛ و اين روايت، مؤيّد مطلب بوده است.
بر
فرض اينكه روايت، عامّى و در كتب شيعه نقل نشده باشد، باز استناد به آن مشكلى
ندارد؛ زيرا، مورد عمل فقهاى اماميّه واقع شده است. از اين رو، معتبر است و
نمىتوان از جهت سند، حكم به عدم حجّيت آن داد.
خلاصهى
بحث: با وجوداين روايت معتبره در مقام، و نبودن عارض و مانع، آنچه را كه صاحب كشف
اللثام رحمه الله [1]
به صورت احتمال فرموده، ما به صورت جزمى مىگوييم؛ و آن اينكه: اگر ذمّى پس از
زنا، اسلام آورد، اسلام افعال گذاشتهاش را پوشانده و هيچ حكمى بر زناى او مترتّب
نمىشود.