نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 83
مىشود؛
گاه قيد صحّت لابشرط است و گاه به شرط شيىء لحاظ مىشود و عمل مقيّد به صحّت
اعتبار مىشود.
در
موارد شكّ در صحّت، اين قيد به شرط شيىء لحاظ مىشود؛ و در موارد شكّ در وجود،
قيد صحّت لابشرط اخذ شده است؛ و اين دو اعتبار، دو لحاظ متغايرند كه امكان ارجاع
آنها به يكديگر وجود ندارد؛ نتيجه آن كه نمىتوان بين قاعده فراغ و قاعده تجاوز
جامع واحدى تصوّر نمود و قاعده فراغ را به قاعده تجاوز برگرداند.
«... وإصلاح الجامع بإرجاع الشكّ في الصحّة في
وجود العمل الصحيح،- كما عن الشيخ الأعظم رحمه الله في بعض فروع المسألة- غير
معقول، لأنّ ملاحظة العمل مهملًا واقعاً غيرمعقول وملاحظته بنحو اللابشرط القسمي
يوجب اختصاصه بقاعدة التجاوز، وملاحظته بنحو الماهية بشرط شيء- أي: العمل بوصف
الصّحة- يوجب اختصاصه بقاعدة الفراغ، والاعتبارات متقابلة فلا يعقل الجمع بينها
...» [1]؛
و اصلاح جامع به اين صورت كه شكّ در صحّت به شكّ در وجود عمل در وجود عمل صحيح
برگردد- همانگونه كه مرحوم شيخ انصارى قدس سره در بعضى از فروعات مسأله بيان داشتهاند-
غيرمعقول است؛ زيرا، ملاحظه عمل در واقع به صورت مهمل غيرمعقول است؛ و ملاحظهى آن
به صورت «لابشرط قسمى» موجب مىشود كه به قاعده تجاوز اختصاص پيدا كند، در صورتى
كه ملاحظه عمل به صورت ماهيت بشرط شيىء باشد- يعنى: عمل به وصف صحّت- سبب مىشود
كه به قاعده فراغ مختص شود؛ و اينها در اعتبار متضادّ و مخالفاند كه جمع بين
آنها امكان ندارد ...
البته
مرحوم محقّق اصفهانى پس از بيان اشكال فوق به آن جواب دادهاند كه منظور
[1]- محمّد حسين اصفهانى، نهاية الدراية فى شرح
الكفاية، ج 3، ص 296؛ فائدة فى بيان قاعدة التجاوز و قاعدة الفراغ و ...
نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 83