نام کتاب : جهان بينى مادى معاصر نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 268
مجذور بودن 3 و 9 در گرو اين نيست كه بر عدد سه، به تدريج واحدهايى بيفزاييم تا كيفيت خاصى به نام مجذور بودن به دست بيايد بلكه از روز نخست، عدد 3 جذر و عدد 9 مجذور 3 مى باشد.
درباره آمار بايد گفت: برفرض اين كه افزايش آمار كشور، پديد آورنده رژيم جديد باشد آيا هگل مى تواند براى اين مورد، بسان قوانين شيمى، بند و گرهى معين كند و روشن سازد كه رشد جمعيت بايد به چه اندازه اى برسد، تا انقلاب رخ دهد؟
به راستى اين نوع مثال ها از مقام اين فيلسوف و ارزش فلسفه او مى كاهد و مى رساند كه مكاتب فلسفى غرب براثر دورى از فلسفه شرق، آميخته با مسامحات نابخشودنى است كه بر افراد مطلع مخفى و پنهان نيست.
اگر از مناقشه در اين مثال ها صرف نظر كنيم بايد بحث خود را در نقاط ياد شده در زير متمركز سازيم:
1ـ آيا اصل گذار از تغييرات كمّى به تغييرات كيفى يك اصل عمومى و جهان شمول است، يا اين كه قانون، هرگز كليت ندارد، و فقط مى تواند توصيفى براى بخشى از پديده هاى طبيعى باشد؟
2ـ آيا اين نوع جهان بينى و شناخت طبيعت برخاسته از ايدئولوژى خاصى نيست و جهان به گونه اى نشان داده مى شود كه توجيه گر ايدئولوژى باشد.
قانون مند نبودن اصل جهش
ماركسيسم از طرح اين اصل، قصد جهان شناسى و يا جهان بينى
نام کتاب : جهان بينى مادى معاصر نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 268