responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهان بينى مادى معاصر نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 189

13

تفسير منطقى به جاى اصل عليت

شكى نيست كه هگل، فيلسوفى الهى بود و به خدا و دستگاه ماوراء طبيعت كاملا عقيده داشت، مع الوصف ماركيست ها از ديالك تيك او، ضد خدايى و مادى گرى را نتيجه گرفته و از تركيب ديالك تيك او با ماترياليسم فويرباخ، مكتبى به نام ماترياليسم براساس ديالك تيك، به وجود آورده اند.

در اين جا سؤالى مطرح است و آن اين كه چگونه ديالك تيك هگل به صورت پايگاهى براى مادى ها در آمد، در حالى كه خود هگل فردى الهى بود، و هرگز از ديالك تيك خود، چنين نتيجه اى نمى گرفت.

به عبارت ديگر: ماركس منطقى دارد و فلسفه اى، منطق او «ديالك تيك» و فلسفه او «ماترياليسم» است، چگونه ماركس از اين منطق «برخلاف نظريه پايه گذار آن» چنين فلسفه اى را نتيجه گرفته است؟ و رابطه اين فلسفه با آن منطق چيست؟ در صورتى كه ظاهراً مى توان منطق ديالك تيك را از فلسفه مادى جدا ساخت; مثلا فردى به ديالك تيك معتقد گردد، در حالى كه خرد، الهى باشد مانند هگل، و يا

نام کتاب : جهان بينى مادى معاصر نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست