نام کتاب : جهان بينى مادى معاصر نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 189
13
تفسير منطقى به جاى اصل عليت
شكى نيست كه هگل، فيلسوفى الهى بود و به خدا و دستگاه ماوراء طبيعت كاملا عقيده داشت، مع الوصف ماركيست ها از ديالك تيك او، ضد خدايى و مادى گرى را نتيجه گرفته و از تركيب ديالك تيك او با ماترياليسم فويرباخ، مكتبى به نام ماترياليسم براساس ديالك تيك، به وجود آورده اند.
در اين جا سؤالى مطرح است و آن اين كه چگونه ديالك تيك هگل به صورت پايگاهى براى مادى ها در آمد، در حالى كه خود هگل فردى الهى بود، و هرگز از ديالك تيك خود، چنين نتيجه اى نمى گرفت.
به عبارت ديگر: ماركس منطقى دارد و فلسفه اى، منطق او «ديالك تيك» و فلسفه او «ماترياليسم» است، چگونه ماركس از اين منطق «برخلاف نظريه پايه گذار آن» چنين فلسفه اى را نتيجه گرفته است؟ و رابطه اين فلسفه با آن منطق چيست؟ در صورتى كه ظاهراً مى توان منطق ديالك تيك را از فلسفه مادى جدا ساخت; مثلا فردى به ديالك تيك معتقد گردد، در حالى كه خرد، الهى باشد مانند هگل، و يا
نام کتاب : جهان بينى مادى معاصر نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 189