responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 250

رو گردان شدن و بی‌اعتنا شدن به مصیبت مؤمنان است یعنی موضع منافقان در پیشامدهای بد و خوب نسبت به اهل اسلام چنین است که اگر فتحی نصیب شما شود ناراحت می‌شوند و اگر شکستی پیش آید گویند: ما قبلا فکرمان را کرده و شرکت نکردیم آن وقت در حال بی اعتنایی پی کار خود می‌روند و از آن پیشامد شادانند.
51- قُلْ لَنْ یُصِیبَنا إِلَّا ما کَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
گرفتاریهایی که برای انسان پیش می‌آید دو گونه است اول آنچه عکس- العمل و پی‌آمدهای اعمال ناشایست است چنان که فرموده: وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ شوری/ 30 اینگونه مصیبتها انسان را گرفتار می‌کند و فضیلتی نیز به بار نمی‌آورد لذا در زمینه هلاکت چنین اقوام، قرآن مجید فرماید:
وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ.
قسم دیگر گرفتاریهایی است که انسان در اثر قبول مسئولیت و مبارزه در راه حق با آنها مواجه می‌شود، آنها انسان را در دنیا بزرگ و در پیش خدا رو- سفید می‌کند نظیر گرفتاریهای امام حسین علیه السّلام و ابو ذر و ... قرآن در این زمینه می‌فرماید: ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ حدید/ 22- 23 در اینگونه پیشامدها می‌گوید: نه از دست دادن چیزی شما را غمگین کند و نه به آمدن چیزی خودپسند شوید. در آیه دیگر آمده: ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ تغابن/ 12.
در آیه ما نحن فیه، مسئله دوم مورد نظر است بگو: ای منافقان به ما فقط آن می‌رسد که خدای ما و سرپرست ما نوشته و هر چه سرپرست ما اختیار
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 250
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست