responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 243

یعنی: پس از جنگ اگر ملامتشان کردید قسم خواهند خورد که اگر معذور نبودیم حتما با شما بیرون می‌شدیم ولی با این کار که در سفر سهل به فکر غنیمت بیرون می‌شوند و در سفر پررنج عذر می‌آورند، خود را به هلاکت می‌اندازند، یا با این سوگند دروغ خود را هلاک می‌کنند ولی خدا گواه است که دروغ می‌گویند منافق کارش همین است.
43- عَفَا اللَّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْکاذِبِینَ.
آن گاه که منافقان آمدند و از آن حضرت خواستند که اجازه بدهد بمانند و در جنگ شرکت نکنند معلوم نشد که آیا عذر موجه دارند یا علّت اعتذار، نفاق بوده است ولی اگر اجازه نمی‌داد، آنها قهرا نمی‌آمدند و دروغگویی‌شان معلوم می‌شد، احتمال دارد که «لهم» راجع به همه باشد نه فقط به منافقان.
یعنی اگر مطلقا اجازه نمی‌دادی مؤمنان بهر تقدیر که بود می‌آمدند و منافقان نمی‌آمدند، کذب و نفاقشان معلوم می‌شد.
لحن عَفَا اللَّهُ عَنْکَ طوری است که می‌فهماند: انسب بود آن حضرت اذنشان ندهد، نه اینکه آن حضرت در اذن دادن گناه کرده باشد، در آیات بعدی خواهد آمد که: اگر منافقان با شما می‌آمدند اختلاف و تباهی به وجود می‌آوردند آن بزرگوار قهرا در اذن دادن این حسابها را کرده بود، آیه همین قدر می‌گوید: خدایت ببخشد چرا اذنشان دادی اصلح آن بود که اذن ندهی و با این امتحان ساده کذبشان روشن شود ولی اینکه آن حضرت در این کار گناهی کرده و خدا عفوش فرموده از آیه به طور وضوح فهمیده نمی‌شود، ظاهرا فقط انسب و غیر انسب در نظر است.
44- لا یَسْتَأْذِنُکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ أَنْ یُجاهِدُوا
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست