نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 4 صفحه : 242
قلبوا: تقلیب: برگرداندن، آن در اینجا برای مبالغه است. قلب نیز به معنی برگرداندن و برگردیدن است.
شرحها
این آیات مقداری از ماجرای جنگ تبوک را بیان میکند و مقداری از جبههگیری منافقان را در آن بیان میدارد. 41-
انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ
فِی سَبِیلِ اللَّهِ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. منظور
از خفاف و ثقال وجود موانع و عدم آنهاست یعنی از جنگ رفتن عذر نیاورید اگر
موانع هم داشته باشید از قبیل گرفتاری خانوادگی و مانند آن، آنها را رفع
کنید، این موانع غیر از عذرهای شرعی است نظیر مرض، لنگی و مانند آن، جلو
آمدن «اموالکم» به نظرم برای آن است که باید اول با اموال، تجهیزات جنگ را
فراهم آورد تا نوبت به «انفسکم» برسد، اینگونه جهاد موجب پیروزی است و خیر
است. 42- لَوْ کانَ عَرَضاً قَرِیباً وَ سَفَراً قاصِداً لَاتَّبَعُوکَ وَ لکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشُّقَّةُ. آیه
درباره امتناع منافقان از شرکت در جنگ تبوک است یعنی اگر در این بیرون شدن
مال و غنیمت نزدیک بود و سفر، سفر آسان بود حتما از فرمان تو اطاعت کرده و
در جنگ شرکت میکردند ولی مسافت بعید و توأم با مشقت بود که (از منافقان
ساخته نیست) و در مقام عذر غیر موجه میگویند: وَ سَیَحْلِفُونَ
بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنا لَخَرَجْنا مَعَکُمْ یُهْلِکُونَ أَنْفُسَهُمْ
وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 4 صفحه : 242