responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 244

بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالْمُتَّقِینَ
.به نظر می‌آید أَنْ یُجاهِدُوا تقدیرش «کراهة ان یجاهدوا» باشد، منظور از استیذان اذن برای نرفتن به جهاد است یعنی آنها که ایمان به خدا و معاد دارند از تو نمی‌خواهند که به جهاد نروند به علّت مکروه داشتن جهاد.
در ضمن، معلوم می‌شود که جهاد با مال و جان از لوازم ایمان به خدا و معاد است، زیرا آن دو موجب صفت تقوی در انسان و تقوی سبب پذیرفتن جهاد است علی هذا وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالْمُتَّقِینَ تعلیل لا یَسْتَأْذِنُکَ می‌باشد.
45- إِنَّما یَسْتَأْذِنُکَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ.
علّت اجازه خواستن آنها که به جهاد نروند، همان عدم ایمان است که قلوبشان در شک و خالی از تقوی است لذا در شکشان سرگردان مانده تصمیم نمی‌توانند گرفت.
46- وَ لَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَ لکِنْ کَرِهَ اللَّهُ انْبِعاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَ قِیلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقاعِدِینَ.
معلوم می‌شود که عذر می‌آوردند که وسائل نداریم، ولی آن برای نرفتن بود و الا اگر می‌خواستند می‌توانستند وسیله آماده کنند. یکی دیگر از علل عدم خروج آن بود که خدا می‌دانست اگر در جهاد شرکت کنند باعث تباهی می‌شوند از آمدن بازشان داشت و آن کیفر نفاقشان بود، منظور از «القاعدین» معذوران حقیقی می‌باشد مانند نابینایان، زنان، بیماران و ... فرمان «اقعدوا» تشریعی نیست بلکه حکم تشریعی آنها رفتن بود و آن در پی بهانه‌گیری آنها و به طور تعریض و کنایه از نافرمانیشان می‌باشد.
47- لَوْ خَرَجُوا فِیکُمْ ما زادُوکُمْ إِلَّا خَبالًا وَ لَأَوْضَعُوا خِلالَکُمْ
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 4  صفحه : 244
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست